• بنام خدا،

    مجموعه مقالاتی که با کمک تاریخ ،سرگرمی،ادبیات که به کار ریاضی هم می آید سعی دارند تا دانش آموزان و دانشجویان را جهت رفع موانع یادگیری ریاضی یاری برسانند.بطور مختصری به مقالات پیشروی ریاضی هم اشاره می‌کنند تا ضمن قرار دادن ریشه ها و مبانی در جایگاه قابل توجه بودن به آنها برای ادامه این راه انگیزه بدهند.

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 9
  • بعضی مسائل علمی هستند که مطرح بوده و شاید از شدت سادگی طرح آنها نوعی جوک محسوب شوند،با پیگیری رد و اثر نقاطی از مغز که درگیر این مسائل فکری میشوند به دانشی درباره اعصابی که این عکس العمل خنده دار را موجب می‌شود و موضع آنها آگاه می‌شویم.این دستور العملی را که طبق آن گاه انسان می‌خندد و گاه میگرید و البته در پرده ابهام است ملموس‌تر میکند.

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 74
  •  

    بسیاری از مردم ادعا می‌کنند که به حل مسئله‌های ریاضی و منطق علاقه‌ای ندارند. با این همه، اگر با مسئله‌ای در منطق یا ریاضی روبه‌رو شوند که به شکل معما ارائه شده باشد، با اشتیاق فراوان به حل آن می‌پردازند. ریموند اسمولیان، نویسندهٔ این کتاب که خود یکی از دانشمندان منطق است، با طرح معماهای گوناگون، که هر یک به صورت داستانی جذاب است، می‌کوشد تا خوانندهٔ عادی را با گزاره‌های مشهور گودل آشنا کند. این گزارهٔ منطقی، به شکل‌های گوناگون، در بسیاری از تئوری‌های علمی که با پدیدهٔ خودزایی سر و کار دارند ظاهر شده است. به همین سبب، این کتاب نه تنها برای خوانندهٔ عادی بلکه برای دانشجویان ریاضی یا منطق، زبان‌شناسان و مهندسان کامپیوتر نیز می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

     

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 67
  • از ویژگی‌های تفسیر مبین که ذیل تفسیر حیات انجام شده است توجه به ریشه های لغوی در بیان قرآن بهمراه تفسیری به اندازه آیه مربوط در صفحه برابر آن است که از گیج شدن خواننده جلوگیری بعمل می آورد.تفسیری مناسب برای کسانی که در کنار تحصیل و کار و اشتغال روزمره دقایقی را به کلام الهی اختصاص دهند. نکات بسیار نظری و گاه تخصصی هم در این تفسیر گنجانده شده اند که بیانی آشکار دارند.

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 67
  • این اثر وزین با یک مقدمه، سه بخش و نُه فصل موضوعات آتی را در اختیار قرآن‌پژوهان قرار ‌‌‌‌‌‌می‌دهد: امکان و اهمیت انسان‌شناسی، بررسی راه‌ها و روش‌های شناخت، ماهیت انسان، هویت قرآنی انسان، تفسیر انسان متشابه به انسان محکم، ثمرات تفسیر انسان به انسان و... . خدای ازلی عنوان آسمانی «خلیفة الله» را به انسان عطا کرده، در حالی که فرشتگان در شناخت او عاجز و ملائک در آفرینش وی مضطرب‌اند. وجود انسانی را ‌‌‌‌‌‌می‌توان با شیوه‌های مختلف مورد مطالعه قرار داد؛ روش‌های وحیانی، شهودی، عرفانی، نقلی و عقلی. قرآن کریم، ذات انسانی و اوصاف و افعال انسان را با توجه به تمام ابعاد او تبیین کرده و چیزی از بیان حقیقت انسانی فروگذار نکرده است؛ لیکن خود انسان خویش را چگونه تفسیر ‌‌‌‌‌‌می‌کند، آیا قدرت تفسیر خویش را دارد؟ و... .

     

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 65
  • درباره نیل لیچ،سردبیر مهمان مجله طراحی معماری و نویسنده کتاب حاضر،
    ایشان دارای مدرک فوق لیسانس معماری دانشگاه کمبریج،دکترا از دانشگاه ناتینگهام و عضو معماران بریتانیایی ،مربی،نویسنده ،محقق و نمایشگاه گردان است.
    ایشان علاوه بر امر آموزش و نویسندگی عضو پیشرفته ایده پرداز ناسا در بحث نوآوری‌ها است که در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی جهت توسعه فن آوری ساخت رباتیک (پرینت سه بعدی بناهای ماه و مریخ) و خصوصا صنایع منحنی تراز که فن آوری ساخت بتن چندلایه است و از اختراعات بهرخ خوشنویس،برای سالیان همکاری می‌کند.
    لیچ در آثار خود نشان می‌دهد که فضا نه تنها سکوی آزمایش فن آوریهای نوین نظیر رباتیک بلکه حتی بعنوان پیش برنده تسریع کننده رشد محدوده هایی از واژگان مربوط به ایده ها،خیال و سبک‌های زندگی مختلف میباشد.
    از آثار او می‌توان به کتب"بر زمین ساخت دیجیتال"،"استعدادهای برانگیخته،فن آوریهای برانگیخته"،"مجله طراحی معماری؛شهرهای دیجیتال"،"ساختن آینده"و"فرآیندهای ماشینی"اشاره کرد.
    دیگر حوزه کاری ایشان تبادل آرا بین حوزه نظری معماری و فلسفه/تئوری انتقادی میباشد که شامل"بازاندیشی معماری؛خوانشی در زمینه نظریه فرهنگی"،"یک‌جور زیباشناسی معماری"،"فرهنگ هزاره"و"معماری و انقلاب"میباشند.
    از مقدمه مجله طراحی معماریA.D.232 ترجمه شده است.

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 67
  • مطالعه جریانی که پس از انقلاب اسلامی با مردم سالاری دینی ادامه پیدا کرده و با تبیین حقوق شهروندی در دستور کار قرار گرفته یک پارادایم یا سرمشق را در ذهن متبادر میکند که انقلابها باید در پی احقاق حقوق از طریق آن باشند.مطالعه این کتاب را برای آن باید انجام داد که مطالبه حقوق در زندگی را از قبیل حقوق همسایگی، آپارتمان نشینی و غیره را جهت‌دار و نهادینه کند.

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 60
  • زندگی آنتونی گائودی

    او در حالی در منطقه تارکونیا از ایالت کاتالونیا اسپانیا به دنیا آمد که پدر، پدر بزرگ و پدر جدش همه به شغل مسگری مشغول بودند. او در سال 1870 تحصیلات دیبرستانش را در مدرسه پیاریست به پایان رساند و پس از آن تصمیم گرفت به مدرسه معماری بارسلون برود. او خلق و خوی پر هیجان و استعداد سرشاری داشت که همین خصوصیات باعث پیشرفت سریع او شدند؛ طوری که محقق سرشناس سالوادور تارگوی در مورد او می‌گوید:

    آنتونی تعلق خود را به دیگ و تابه سازان به یاد می‌آورد و تاکید می‌کرد که توانایی اش در دیدن اشکال در فضاها و عدم نیاز به رسم نقشه آنها از همین پیشینه ناشی می‌شود.

    گائودی در 2 سال آخری که به تحصیل معماری مشغول بود را در پروژه‌های متنوعی با معماران بزرگی همچون ” فرانسیس دل ویلار ” و ” فونتسره ” کار کرد و توانست در سال 1878 میلادی مدرک معماری خود را دریافت کند. او سپس دفتری در شهر بارسلون تاسیس کرد و به دلیل استعدادی که داشت توانست در همان سال پروژه‌های شاخصی دریافت کند که از جمله آنها می‌توان به تهیه نقشه نمایشگاه بین المللی ” ماتارو ” در شهر پاریس اشاره کرد.

    زندگی کاری آنتونی گائودی

    از اولین خانه‌های طراحی شده توسط آنتونی گائودی می توان به Casa Vicens اشاره کرد. در سال 1883، آنتونی گائودی کار بر روی طرح کلیسای جامع خانواده مقدس که به ساگرادافامیلیا مشهور است را در بارسلون آغاز کرد و تا لحظات آخر عمرش کار بر روی این کلیسا را ادامه داد.

    او بین سالهای 1890 تا 1894 میلادی سفری به اندلس داشت و بناهای شاخصی در این مناطق طراحی و اجرا کرد که تاثیری شگرفت بر بافت معماری شهرهایی چون لئون و آستوریا داشتند.

    گائودی اولین کسی بود که جایزه تالار اجتماعات شهری بارسلونا را در تاریخ 3 سپتامبر 1901 برای عمارت ” کاسا کالوت ” به دست آورد. او همچنین در سال 1910 در نمایشگاه هنرهای زیبای شهر پاریس موفقیت های بسیاری بدست آورد اما یک سال بعد به تب مالت مبتلا شد و وضع بسیار بدی داشت. او به شدت بیمار شد و همه فکر می کردند او فوت می‌کند. بسیاری برای او مراسم ویاتیکوم اجرا کردند. ویاتیکوم مراسم نان و شرابی است که کاتولیک‌ها برای کسی اجرا می‌کنند که در حال فوت است. پس از این مراسم، گائودی بهبودی خود را بدست آورد و از آن پس بیشتر زمان خودش را وقف اتمام کلیسای ساگرادافامیلیا کرد.

    این وضعیت ادامه داشت تا جنگ جهانی اول آغاز شد و به همین دلیل اوضاع اقتصادی بارسلونا نامساعد شد. در پی این نابسامانی اقتصادی طرح‌های گائودی برای اتمام این کلیسا نیز ناتمام ماند.

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 61
  • بهترین درسی که از مطالعه این کتاب گرفتم اینکه شرح ابیات آن به آشنایی عمیق با مفاهیم علمی،عرفانی و فرهنگی دارد؛که لازمه شاعر شدن آشنایی نسبی با فرهنگ و مذهب است و در کنار آن انتقال احساسی که به بهترین و ظریفترین شکلی در اینجا میبینیم.

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 62
  • در این کتاب به شناخت آیه ای حکمتهای اسلامی در هنر اشاره میشود،با تعریف خاص و تبیین روشمندی ویژه.بیشتر هم جریان هنر داخلی را با رویکرد به هنرهای جهانی هدف دارند تبیین کنند.

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 60
  • شاید عنوان کتاب در قبال مطالب عمیق و فهمیدنی داخل آن درباره هنر -و معماری بویژه -بیان آن کسی باشد که در راه وصال محبوب می‌کوشد و او را بواقع نمی یابد.

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 59
  • نکات موجز و خوبی از فلسفه دارند مثلا مختصرا:

    1-پوپر علم را ملازم انقلاب میداند،

    2-از نظر کوهن مفهوم انقلاب خیلی عمیقتر از پوپر است،

    3-فاصله از کانت تا هگل خالی نیست،....

    هم مختصر گفته شده است و هم رسا است.

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 59

  • استاد جعفری در این اثر به برخی از مسائل حقوق و فقه اسلامی پرداخته‌اند. ایشان نخست تعبد و تعقل در فقه اسلامی را از دیدگاه جدید و بدیع مورد بررسی قرار می‌دهد و معتقد است که بر خلاف تصور عامیانه، تعبد، مبتنی بر تعقل است. وی ابتدا دو مفهوم تعبد و تعقل را تعریف کرده و می‌گوید: «هر اندیشه‌ای که با پیروی از اصول و قوانین ثابت‌شده به جریان بیفتد، تعقل نامیده می‌شود». سپس دو نوع احکام اسلامی را بیان می‌کند:
    یکم- احکامی که به بیان کیفیت رابطۀ میان انسان و آفرینندۀ جهان هستی که خود جزئی از آن است، می‌پردازد.
    دوم- احکامی که مربوط به انسان در جهان طبیعت یا انسان‌های دیگر است.
    ایشان با ارائۀ مستندات قرآنی و روایی اثبات می‌کند که هر دو نوع احکام، تعارضی با عقل ندارند و تعبد در عبادات حتماً به دلایل قاطعانۀ عقلی مستند است. به اعتقاد او: فقه اسلامی برای مدیریت حیات دنیوی و اخروی آدمی در مسیر به ثمر رساندن شخصیت رو به کمال او، وضع شده است.
    در بخش‌های پایانی این مجموعه، چند اصل و قاعدۀ مهم فقهی مورد نیاز جوامع، بررسی و تحلیل شده است: اصول و قواعد فقهی، قاعدۀ لا ضرر و ضرار، طهارت اهل کتاب، ذبایح اهل کتاب، حلیت و حرمت گوشت انواع حیوانات، عدم انحصار زکات در مواد نه‌گانه، حرمت سقط جنین، کیفر سرقت، مسئولیت مدنی ناشی از جرم کودکان بزهکار، امر به معروف و نهی از منکر، و حقوق حیوانات در اسلام، از جمله موضوعات مهمی هستند که از دیدگاه ایشان ارائه شده است. این مجموعه نشان می‌دهد که چگونه می‌توان جهان‌بینی قرآن کریم را که همان گزاره‌های هستی‌شناسانه است، در قواعد حقوقی و فقهی که همان گزاره‌های هستی است، در نظر گرفت. چه، بیشتر آیات قرآن، مربوط به آیات جهان‌بینی و درصد کمی از آن مربوط به آیات حقوقی و فقهی است.
    استاد جعفری با گسترۀ ذهنی و مطالعات وسیع و دقت نظر خود، توانسته است حقوق و فقه اسلامی را از عینک جهان‌بینی و جهان‌نگری قرآن ارائه کند و استفتائات و پاسخ‌های ایشان، این روش بدیع و اسلامی ایشان را نشان می‌دهد.
    این کتاب ابتدا در دهۀ 1340 خورشیدی، با نام «منابع فقه» و سپس در اواسط دهۀ 1370 به نام «رسائل فقهی»، و در اوایل دهۀ 1390، تحت عنوان کاوش‌های فقهی به حلیۀ طبع آراسته شده است.

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 64
  • رابرت هوک که بیشتر با کاوش‌های علمی او را می‌شناسند و با رابطه فیزیکی کشیدگی فنر شخصیت متفکر و با عملی است که توانسته لندن را نقشه برداری کند و در بازآفرینی این شهر موثر بوده است.جملات عمیق از او باقی است،مثلا درباره مرز حس بینایی:"...یک 

    دست عزیز,ویک چشم باایمان, لازمست تا بیازمائی وضبط کنی اشیائی را که خودشان را به
    نوعی بتو می نمایانند."
    رابرت هوک
    میکروگرافیا-1665

    جمله فوق به نقل از:توانهای ده-نوشته موریسونها-مقیاس(3-)^10متر

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 67
  • موضوعاتی مثل سفر زمان،مرگ و زندگی و شبکه های ارتباطی امروزی و تجهیزات نوین آن در این کتاب طی داستانی رمانتیک-رمزی مطرح شده اند.مناسب برای وقتهایی که زمان کافی برای خواندن و فکر کردن بر موضوع داستان داشته باشید.

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 75
  • علم و آگاهی آنچنان که از حضرت آدم علیه السلام در قرآن ذکر شده علم اسماء بود.اما آگاهی امروز همین بشر را تا سیر در علوم غریب کشانده است.آیا همه این علوم نفعی دارند یا نه؟همین علوم که بعضی شان نافع است آیا روشهای متعادل دارند یا نه؟ مرز اکتشاف علمی چیست و آیا هر اکتشاف علمی قابل تایید است؟

    این سه سئوالی بوده که با قرائت نیمی از کتاب تقریبا آنها بصورت شفاف برایم حل شده است.موضوع کتاب هم که بروز است .اگر کتاب را یافتید می ارزد که آن را بخوانید.

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 75
  • سلام،
    حفاظت تنها قوه ای است که می‌تواند الهی بودن دستگاه را نشان دهد،
    شاید خیلی فعالیت‌ها جامعه را به سمت و سویی می‌کشانند ولی این هدفداربودن است که پایداری می‌بخشد نه یک سمت و سو داشتن.
    پس انسان است که بطور هدفدار در میان تمام خلایق وظیفه پاسبانی و حفاظت این خانقاه بزرگ و این خانه امن را بر عهده دارد.

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 79