• یامین‌پور در این رمان پرطرفدار به موضوعی پرداخته که کمتر در ادبیات ایرانی می‌توان از آن اثری مشاهده کرد: شرح زندگی شخصیت‌های مشهور دینی و سیاسی در قالبی جذاب و اثربخش. شاید کمتر کتابی را بتوان مشابه این کتاب دانست که این‌گونه روایت‌های تاریخی را مانند یک پازل کنار هم می‌چیند و درنهایت به تصویری زیبا و کامل از زندگانی شیخ انصاری می‌رسد. مخاطبان می‌توانند از زبان شیوا، روان و ساده “نخل‌و‌نارنج” لذت برده و به معلومات تاریخی و دینی خود نیز بیفزایند. “نخل و نارنج” در 230 صفحه و توسطانتشارات جمکران به بازار نشر عرضه شده است.

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 26
  • نخل و نارنج 

    اولین کتاب وحید یامین پور بود که چاپ شد و برای نخستین تجربه با موفقیت خوبی روبرو شد که آن را جز چند کتاب پرفروش و برتر سال( در ایران) قرار داد . این کتاب در وصف زندگی نامه ی شیخ انصاری است.برخلاف تصوری که از کتاب های زندگی نامه بزرگان دین داریم ،نخل و نارنج کتابی پر احساس و دارای نثری که گاه در کنار فضای لطیف ادبی که داشت،پتکی میشد بر عقایدمان و کنکاش دوباره ی خود.

     چند صفحه ی آغازین کتاب با ضربه ی خوبی اغاز شد؛ فضای ترس و اضطراب که خواننده را وادار میکرد برای پی بردن به چیستی این فضا ، تا انتهای کوچه نخل و نارنج را برود.

    نخل و نارنج نثری ساده و روان دارد اما نه برای هرکس بلکه برای آن دسته از افراد که به دنبال گسترش معانی اند نه صرف خواندن یک کتاب با جملات کارت پستالی و گذران وقت آزاد.

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 26
  • اما در کنار تمام نکات منفی، این کتاب همچنان ارزش خواندن دارد. اما نباید به این کتاب هبچشم یک داستان از نقطه الف شروع میشود و به ب میرسد نگاه کرد. همانطور که گفتم این، بیشتر یک متن عمیق فلسفی است که به موضوعاتی نظیر؛ عشق، وابستگی و انسانیت و مفاهیمی از این دست میپردازد. از طرفی خواندن این کتاب شاید حتی یک ساعت از وقت شما هم نگیرد. شخصیت اصلی داستان، شازده کوچولو نماد انسان کنجکاو امروزی است که به کندوکاو در ذات و دنیای انسان ها میپردازد.

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 31
  • ژوزه دی سوزا ساراماگو نویسندهٔ پرتغالی برندهٔ جایزهٔ نوبل ادبیات در سال 1998 میلادی بود.

    او گرچه از سال 1969 به حزب کمونیست پرتغال پیوست و همچنان به آرمان‌های آن وفادار بوده‌است اما هیچگاه ادبیات را به خدمت ایدئولوژی در نیاورده‌است.ساراماگو گاه در دل داستان‌های خود از جملات طعنه آمیزی استفاده می‌کند که ذهن خواننده را از حوادث تخیلی و غالباً تاریخی داستان خود به واقعیت‌های جامعه امروز معطوف می‌کند. نوک پیکان کنایه‌های ساراماگو معمولاً مقدسات مذهبی، حکومت‌های خودکامه و نابرابری‌های اجتماعی است.

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 41
  • ژوزه دی سوزا ساراماگو نویسندهٔ پرتغالی برندهٔ جایزهٔ نوبل ادبیات در سال 1998 میلادی بود.

    او گرچه از سال 1969 به حزب کمونیست پرتغال پیوست و همچنان به آرمان‌های آن وفادار بوده‌است اما هیچگاه ادبیات را به خدمت ایدئولوژی در نیاورده‌است.ساراماگو گاه در دل داستان‌های خود از جملات طعنه آمیزی استفاده می‌کند که ذهن خواننده را از حوادث تخیلی و غالباً تاریخی داستان خود به واقعیت‌های جامعه امروز معطوف می‌کند. نوک پیکان کنایه‌های ساراماگو معمولاً مقدسات مذهبی، حکومت‌های خودکامه و نابرابری‌های اجتماعی است.

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 4
  • رمان بینایی درحقیقت ادامه ی رمان کوری است. خواننده برای آن که بتواند حوادث این کتاب را به خوبی درک کند، لازم است تا اول رمان کوری را بخواند تا به رابطه حوادث این دو رمان پی ببرد. ژوزه ساراماگو در کوری از بی هویتی آدم ها می گوید و اینکه با وجود نور همچنان نمیبینند.در بینایی، تمام آدم هایی که از بیماری کوری رهایی یافته اند به یک شناخت عمیق نسبت به موجودیت خود و نقششان در اجتماع رسیده اند. به خاطر همین هم آن ها کوری سفید خود را به برگه های رای می دهند و در انتخابات، همگی با یک انسجام هماهنگ، آرای سفید به درون صندوق ها می اندازند. 

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 4
  • بینایی نام رمانی از ژوزه ساراماگو است. این رمان در سال 2004 به زبان پرتغالی و در سال 2006 به زبان انگلیسی منتشر شد. این کتاب ادامه ایست بر کتاب کوری و از همان شخصیت ها نیز استفاده میکند، کمی بیشتر یا کمتر. داستان در همان شهر است و مشکلی که به وجود میآید نیز اینبار به سفیدی ربط دارد. 

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 4
  • کارل فردریک بکمن ،نویسنده و وبلاگ‌نویس سوئدی است که در 1981 در استکهلم به دنیا آمده است. پیش‌ترها شهرت بکمن در سوئد به‌خاطر وبلاگ نویسی بود و همچنین برای روزنامه‌های مختلف مقاله می‌نوشت. همین‌طور در سال 2012 کتاب مردی به نام اوه را نوشت که همان سال بیش از 600 هزار نسخه از آن فروش رفت. این کتاب در حال حاضر به بیش از 30 زبان ترجمه شده است.

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 27
  • کتاب «نماد گمشده» با توصیف آئینی عجیب از گروه زیرزمینی فراماسونری آغاز می‌شود. این بار رابرت لنگدان در واشنگتن درگیر ماجراهای ربایش دوستی به‌نام «پیتر سولومون» می‌شود. پیتر، دوست فراماسون رابرت لنگدان، از او درخواست می‌کند که برای کنفرانسی راهی واشنگتن شود. همچنین او از رابرت درخواست می‌کند امانتی را که سال‌ها پیش نزد رابرت داشته است، برایش بیاورد.


    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 8
  • او در کتاب «نقطۀ فریب» به موضوعی پرداخته‌ است که سال‌ها یکی از موضوعات اصلی بازار شایعات در ایالات متحده بود: حیات بیگانه در جایی غیر از زمین. داستان از این قرار است که ناسا به کشفی بزرگ نائل می‌شود. همه‌چیز با کشف شهاب‌سنگی در قطب‌جنوب شروع می‌شود که ازقضا در آن، فسیل پیدا شده‌ است. معنی پیدا شدن فسیل در شهاب‌سنگ هم یعنی جایی غیر از زمین، همان‌ جایی که شهاب‌سنگ از آنجا آمده، حیاتی بیگانه در جریان است. اما این موضوع به شدت انتخابات پیش روی آمریکا را تحت شعاع قرار میدهد.

    (مجله چطور)

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 13
  • دن براون یکی از جنجالی‌ترین نویسندگان سال‌های اخیر است. داستان های معمایی این نویسنده با محوریت تقابل سه‌گانۀ مذهب، فرقه‌های زیرزمینی و علم همیشه موردتوجه قرار می‌گیرند.وی جزء نویسندگان پرحاشیه است. منتقدان کتاب و ادبیات دربارۀ نوشته‌های او حرف‌های زیادی می‌زنند. منتقدان آثار دن براون دو دسته هستند: دستۀ اول کسانی که از طرفداران سرسخت آثار این نویسنده‌اند؛ دسته دوم کسانی که از مخالفان سرسخت او هستند.(مجله چطور)

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 13
  • دن براون یکی از جنجالی‌ترین نویسندگان سال‌های اخیر است. داستان های معمایی این نویسنده با محوریت تقابل سه‌گانۀ مذهب، فرقه‌های زیرزمینی و علم همیشه موردتوجه قرار می‌گیرند.وی جزء نویسندگان پرحاشیه است. منتقدان کتاب و ادبیات دربارۀ نوشته‌های او حرف‌های زیادی می‌زنند. منتقدان آثار دن براون دو دسته هستند: دستۀ اول کسانی که از طرفداران سرسخت آثار این نویسنده‌اند؛ دسته دوم کسانی که از مخالفان سرسخت او هستند.

    (مجله چطور)

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 8
  • ویکتور ماری هوگو شاعر، داستان نویس و نمایشنامه نویس پیرو سبک رومانتیسم فرانسوی بود. او یکی از بهترین نویسندگان فرانسوی است. آثار او به بسیاری از اندیشه‌های سیاسی و هنری رایج، در زمان خویش اشاره کرده و بازگویندهٔ تاریخ معاصر فرانسه است. از برجسته‌ترین آثار او بینوایان، گوژپشت نتردام و مردی که میخندد است. مشهورترین کارهای هوگو در خارج از فرانسه بینوایان و گوژپشت نتردام است و در فرانسه بیشتر وی را برای مجموعه اشعارش می‌شناسند.

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 36
  • تری دری، به عنوان یک نویسنده معروف نوجوانان سری در میان سرها دارد. وی در این کتاب نیز مانند کتاب های دیگر، به بیان تاریخ تحلیلی ایالات متحده میپردازد. این داستان را از زمان کشف قاره آمریکا توسط کریستف کلمب شروع میکند و تا نقش ایالات متحده در جنگ های جهانی میاورد. نقاشی و کمیک های قشنگ داخل کتاب خواندن آن را حتی برای بزرگسالان نیز لذت بخش میکند، چه برسد به کودکان و نوجوانان. و در این میان از بی رحمی های تاریخ و سنگدلان قهرمان تاریخ نیز سخن گفته میشود.

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 10
  • بخش دوم این کتاب «دیوانه» نام دارد و با داستان دیوانه شدن راوی، این‌گونه آغاز می‌شود: «یک روز بسیار پیش از آنکه خدایان بسیار به دنیا بیایند از خواب عمیق بیدار شدم و دیدم همه‌ٔ نقاب‌هایم را دزدیده‌اند همان هفت نقابی که خود ساخته بودم و در هفت زندگیم به چهره می‌نهادم. پس بی‌نقاب در کوچه‌های پر از مردم دویدم و فریاد زدم: دزد، دزد، دزدان نابکار. مردان و زنان بر من خندیدند و پاره‌ای از آنها از ترس من به خانه‌‌هایشان پناه بردند و چنین بود که من دیوانه شدم.»

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 24
  • ماجرای کتاب پیامبر این‌گونه آغاز می‌شود که «المصطفی» یا به قولی «برگزیدهٔ دردانه» بعد از 12 سال زندگی در شهر خیالی نویسنده یعنی اُرفالس، قصد ترک آن دیار و مردمانش را دارد و هنگام خداحافظی به آخرین سؤال‌های مردم اُرفالس پاسخ می‌دهد. هر سؤال به همراه پاسخی که المصطفی می‌دهد یک بخش از کتاب را تشکیل می‌دهد. این پرسش‌ها در واقع مسائل روزمرهٔ انسان و هر آنچیزی است که انسان در دنیا خود را با آنها مواجه می‌‌بیند و در پی درک کردن آن است. موضوعاتی مانند دهش، فرزندان، مهر، درد و… در هر بخش یا به عبارتی در هر پاسخ بیشتر با تفکر نویسنده آشنا می‌شویم که حقیقتا آگاهی‌بخش و دلنشین هستند.

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 24
  • جبران خلیل در سال 1883 در یک دهکده در شمال لبنان و در خانواده‌‌ای مسیحی مارونی به دنیا آمد. خانواده‌ٔ او به دلیل مشکلات اقتصادی که در آن زمان بر کشورش حاکم بود به آمریکا مهاجرت کردند و جبران خلیل در آنجا تحصیلاتش را ادامه داد. در جنگ جهانی اول جبران در جبهه‌ٔ آزادی خواهان فعال بود و در نشریه‌های عربی مهاجران عرب در آمریکا مقالات شعر و داستان منتشر می‌کرد. مهم‌ترین کتاب او یعنی پیامبر در سال1923 منتشر شد.

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 24
  • کتاب پیامبر و دیوانه شامل داستان‌های کوتاه و پرتمثیلی است که بیش از پیش قلم قوی و زیبای جبران خلیل را نشان می‌دهد. مضمون داستان‌ها همچنان عارفانه و البته شاعرانه است. جالب است بدانید دیوانه اولین کتاب جبران خلیل است که از همان ابتدا به زبان انگلیسی نوشته و منتشر شده است.

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 24