• یکی از دیگر کتابهای خوب سازندگان جهان ایرانی- اسلامی و مطابق سایر این کتب، کم حجم، مفید، بدون تعصب و جانبداری و دارای ترجمه ای روان.

    ویراستاری این کتاب توسط مترجم تازه درگذشته، مرحوم کاظم فیروزمند انجام شده است.

    کتاب به بررسی جنبه های مختلف زندگی مامون هفتمین خلیفه عباسی پرداخته که از مادری ایرانی زاده شده بود 

    نکات قابل توجه :

    - مسائل سیاسی دوران حکومت وی ، قیام مامون با برعلیه خلیفه حاکم ( برادر ناتنی اش امین ) با حمایت خراسانی ها ( فضل بن سهل و طاهر ) و بر انداختن حکومت و قتل امین، انتقال موقت پایتخت از بغداد به مرو ، مساله انتخاب امام هشتم شیعیان به عنوان جانشین خود ،بازگشت به بغداد و تحکیم حکومت 

    - قدرتمند شدن نهضت ترجمه، رشد علوم همانند فلسفه، فیزیک ، ریاضیات، جبر و پزشکی در زمان مامون و حمایت وی از دیدگاههای عقل گرایانه

    - و نهایتا آغاز نفوذ غلامان ترک در نیروهای نظامی دستگاه خلافت، که در دوران جانشین وی تقویت شده و به آرامی به رقیب نیروهای نطامی و دیوانسالاران ایرانی متنفذ در دستگاه خلافت تبدیل می شوند، می توان گفت با پایان حکومت مامون، اقتدار دستگاه خلافت به مرورکاهش یافته و خلیفه بغداد به مقامی نمادین تقلیل یافته و قدرت به حکومت های محلی و جنگ سالاران منتقل می شود. 

     

     

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 14
  • قتل نادرشاه افشار در سال 1747 میلادی دومین ضریه مهلک بر ممالک محروسه ایران، پس از سقوط اصفهان در سال 1722 بود.

    در پی قتل شاهنشاه ایران، سپاهیان او پراکنده شده و کریم خان یکی از سرداران نه چندان نامی وی، در راس ایل در تبعید زند از ابیورد و دره گز به سمت زیستگاه اصلی ایل در نزدیکی ملایر حرکت میکند.در طی بازگشت ایل زند و طی جنگ های داخلی که بین بازماندگان افشاریان صورت می گیرد، کریم خان به همراه دو سردار بختیاری یکی از بازماندگان شاه سلطان حسین را به نام شاه اسماعیل سوم در اصفهان برتخت نشانیده و نوعی حکومت نیابتی را بنیان می گذارند.

    پس از سالها جنگ با بختیاری ها و سایر مدعیان قدرت در ایران همانند آزادخان افغان و محمدحسن خان قاجار، در نهایت حکومت کریم خان که ابتدا به عنوان وکیل الدوله شاه اسمی صفوی و بعدا به عنوان وکیل الرعایا شناخته میشود به عنوان قدرت اصلی در بخش های عمده ایران تحکیم میگردد.هرچند خراسان در دست شاهرخ شاه افشار (که به نحوی تحت کنترل احمدشاه ابدالی بود) باقی می ماند و کنترل حکومت ایران بر گرجستان و نواحی بالای رود ارس در قفقاز جنوبی بسیار کمتر از دوران صفوی و افشاری است، ولی کریم خان در نواحی تحت کنترل خود حکومتی قدرتمند ایجاد می کند.اقتصاد به شدت آسیب دیده ایران تا حدی بازسازی شده، ساختار دیوانی در دولت او مجددا شکل گرفته و مردم در دوران حکومت وی به آسایش و رفاهی نسبی رسیده، هنر و فرهنگ نیز پس از سالها آشوب و جنگ در دوران ثبات ایجاد شده توسط وی، توسعه می یاید.

    در نهایت حکومت زندیه توسط جانشینان نالایق وی از یک سو دچار جنگ ها و اختلافات داخلی شده و از سوی دیگر توسط مدعی جدید قدرت آقامحمدخان (شاه) قاجار مورد هجوم قرار میگیرد و نهایتا منقرض می شود.

    نویسنده کتاب دیدگاهی بیطرفانه و منصفانه نسبت به حکومت کریم خان زند دارد، کتابی است کم حجم که در یک فرصت کوتاه ( مثل یک آخرهفته) می توان آنرا مطالعه کرده و به اتمام رسانید.

    ترجمه آن به پارسی نیز به خوبی و روانی انجام شده است.

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 18
  • عباس میرزا سومین فرزند محمدمیرزا، پسر شاه طهماسب صفوی درسال 1571 در شهر هرات خراسان به دنیا می آید. وقتی پنج ساله بود پدربزرگش به درود حیات گفت وعموی او شاه اسماعیل دوم به حکومت می رسد، که پس از مدتی باتوطئه قزلباشان وهمکاری عمه او پریخان خانم، شاه جدیدبه قتل رسیده و سلطان محمدخدابنده پدرعباس میرزا که تقریبا نابینابود،به حکومت می‌رسد.

    با توجه به ضعف شاه، قزلباشان شاملو و استاجلو به سرکردگی علی قلی خان و مرشد قلی خان، در خراسان عباس میرزا را بر تخت نشانیده ولی توسط گروه دیگر قزلباشان تکلو و ترکمان که حامی شاه و دیگر پسران او بودند شکست خورده و شاه در حکومت باقی می ماند، لیکن پس از قتل حمزه میرزابرادر بزرگتر عباس میرزا در سال 1581، بار دیگر مرشد قلی خان استاجلو عباس میرزای 16 ساله را بر تخت نشانیده، به قزوین لشکرکشی کرده و پدر وی را از حکومت خلع میکند.

     

    اولین چالش شاه عباس اول قزلباشان بود، وی به مرور اقدام به کاهش قدرت ایشان نمود و در سال 1589 مرشد قلی خان را اعدام کرد.برای کاهش قدرت قزلباشان شاه عباس اقدام به ایجاد ارتشی از غلامان شاهی که از اهالی قفقاز (گرجی ها، ارامنه و چرکس ها) نموده که به مرور به نیروی اصلی نظامی وی تبدیل شدند

     

    دومین چالش شاه عباس همسایگان قدرتمند و سنی مذهب ایران بعنی عثمانی، ازبکان و گورکانیان هند یود، در سال 1590 طی صلخی خفت بار، شاه عباس بخش های زیادی از غرب و شمال غرب ایران را به عثمانی واگذار کرد، همچنین قندهار نیز به تصرف گورکانیان می آید.

     

    شاه عباس پایتخت دولت خود را از قزوین به اصفهان منتقل کرد، و با احداث بناهایی مانند میدان نقش جهان، عالی قاپو،مسجد شاه، مسجد شیخ لطف الله ، بازار قیصریه، محله ارامنه و … این شهر را به یکی از بزرگترین و باشکوه ترین شهرهای جهان، درزمان خود تبدیل نمود.

    سپس با تلفیقی از جنگ و تدابیر سیاسی به بازگرداندن سرزمین های از دست رفته پرداخت، کاربرد اسلحه گرم را در نیروهای نظامی ایران گسترش داد،ازبکان را شکستی سخت داد و خراسان را از دست ایشان رهانید، با قدرت های اروپای روابط دیپلماتیک برقرارنمود، و در سال 1604 جنگهایی را با عثمانی آغاز نمود و ابتدا تبریز و نواحی اشغالی آذربایجان را آزاد کرد، در 1616 موقق به بازپسگیری ایروان شد که نهایتا در 1623 به فتح بغداد منجر شد.

    شاه عباس همینطور پرتغالی ها را از جزایر ایرانی خلیج فارس چون هرمز و قشم اخراج کرده و قندهار را از سلطه گورکانیان آزاد ساخت.

     

    این کتاب همچنین به بررسی سایر ابعاد حکمرانی شاه عباس می پردازد، روابط او با روحانیون، دیپلماسی وی با کشورهای اروپایی و تلاش وی برای تغییر مسیر تجارت ابریشم خام از طریق عثمانی به تجارت دریایی از بنادر جنوبی ایران، روابط شاه عباس و مسیحیان و ارتباطات وی با هنرمندان زمان خود و تلاشهایی که برای احیا و توسعه هنر، فرهنگ و تجارت در ایران نمود.

     

    می توان گفت در عهد شاه عباس اول صفوی ، ایران به لطف هوش، قدرت مدیریت و نبوغ وی در اوج قدرت نظامی، ثروت و روابط عالی دیپلماتیک و تجاری با دنیای زمان خود بود، و حتی به قول نویسنده، آوازه شاه عباس ( صوفی ) تا آثار شکسپیر در انگلسنان رسیده بود.

     

    این کتاب خواندنی از خانم شعله آ کوئین متخصص تاریخ ایران صفوی و دانش آموخته تاریخ از دانشگاه شیکاگو، توسط آقای مانی صالحی علامه به خوبی به فارسی روان و شیوا ترجمه شده است

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 20
  • سقوط اصفهان پایتخت شاهنشاهی صفویه در سال 1101 خورشیدی ( 1722 میلادی ) ضربه سهمگینی بر پیکره ایران بود.

    محمود هوتکی سرکرده شورشیان قندهاری که به طرز غیرقابل باوری حتی برای خود او، اصفهان را تسخیر نمود ، شاه سلطان حسین صفوی را به اسارت درآورده و خود بر تخت می نشیند و دوره ای طولانی از جنگ های داخلی و خارجی، اشغال بخش های از کشور توسط همسایگان چون عثمانیان و روسها آغاز گردید، که تا به سلطنت رسیدن آقا محمدشاه قاجار به طول می کشد.

    در طی این هفتاد و اندی سال پس از سقوط اصفهان، سلسله صفوی به صورت کامل سقوط نمی کند، بلکه شاهزادگان صفوی به صورت رسمی و گاهی به صورت اسمی بر ایران و بعضا بر بخشی ازآن حکومت نمودند.در واقع  بدلیل محبوبیت و احترامی که صفویان در ایران و منطقه داشتند مدعیان قدرت همانند نادرشاه افشار،محمدحسن خان قاجار،  کریم خان زند و ...  از شاهزادگان صفوی برای مشروعیت بخشیدن به حکومتهای خود استفاده می نمودند.

    در کتاب فوایدالصفویه، نویسنده در ابتدا به شرح تاریخ سلسله صفوی تا سقوط اصفهان پرداخته و سپس در مورد آخرین پادشاهان این سلسله مطالب و اطلاعاتی را بر رشته تحریر درآورده.

    * شاه طهماسب ثانی که ابتدا توسط فتحعلی خان قاجار و سپس طهماسب قلی خان ( بعدا نادرشاه افشار) مورد حمایت قرار گرفت و بعدا عزل شد و پسر نوزادش عباس میرزا با نام شاه عباس سوم به حکومت رسید، که بعدا با انتخاب نادرشاه در دشت مغان، سلطنت اسمی وی نیز به پایان رسید  

    ** شاه سطان حسین دوم فرزند شاه طهماسب دوم که چندماه به صورت اسمی توسط علیمردان خان بختیاری به حکومت رسید 

    *** سلطان محمد دوم فرزند سلطان حسین دوم که از طرف آقا محمدخان قاجار برای قبول پادشاهی دعوت شده ولی نپذیرفته و به بهانه سفر حج از ایران گریخته و به هند نزد بازماندگان گورکانیان رفته و بعدا مخارج اقامت وی در هند، توسط انگلیسی ها پرداخت می گردد.

    نویسنده همچنین اشاره ای دارد به شاه اسماعیل سوم که به صورت اسمی به پادشاهی انتخاب شده بود و و در واقع تحت نظر ابتدا توسط محمدحسن خان قاجار و بعدا کریم خان زند بود.

    وی همچنین به شرحی بر جنگ سالاران ایرانی حاکم بر ایران در طی این 7 دهه همانند افشاریه، زندیه ، هوتکیان و ابدالی ها پرداخته است.

     

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 21
  • نام اصلی کتاب Le Sceptre d'Ottokar که قبلا با نام عصای اسرارامیز توسط انتشارات یونیورسال به پارسی ترجمه و به چاپ رسیده بود.

    ماجرا در کشور خیالی سیلداویا رخ می دهد، یکی از هنرهای هرژه خلق کشورهای خیالی است که به دنیای واقعی و اوضاع سیاسی زمان او شباهت داشتند، سیلداویا یکی از این کشورهاست که در بالکان قرار دارد.

    هرژه تا حد زیادی از بوسنی، رومانی، آلبانی و.. زمان خود در خلق این کشور الهام گرفته است.

    سیلداویا که دارای نظام پادشاهی است و با همسایه خود بوردوریا دارای مشکلات و کشمکش های فراوان است. بوردوریا خود یکی از مخلوقات تخیلی هرژه است که دارای حکومتی فاشیستی و تمامیت خواه بوده و به کشورهای اقماری شوروی در اروپای شرقی نیز بی شباهت نیست.

    در این داستان عصای سلطنتی پادشاه سیلداویا که نماد و رسمیت بخش سلطنت اوست توسط جاسوسان بوردوریایی ربوده شده تا پادشاه مجبور به استعفا گردد. 

     

     

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 15
  • اثری زیبا و خواندنی از مرحوم ایرج پزشکزاد ( نویسنده کتاب دایی جان ناپلئون) 

     

    آقای پورعلیزاده کارمندی ساده است که با همسر نق نقو و دو پسر بچه پررو و سرتق خود و عمه خانم پیری که مشکل شنوایی هم دارد، در خانه ای کوچک و اجاره ای زندگی می کند و در ضمن مبتلا به بیماری پارسایی از درجه پنجم نیز می باشد .

    شیطان برای گمراه کردن او که پیشنهاد رشوه ای چندین برابر درآمد ناچیزش را رد کرده، شخصا وارد عمل میشود و حتی برای او امکانات زندگی لوکس، ثروت و خدمه فرنگی را هم فراهم می آورد و ماجراهای جالب و بامزه به قلم شیرین ایرج پزشکزاد

     

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 21
  • کتابی است بر پایه پژوهشی عالی و جامع از استاد دانشگاه، محقق، نظریه پرداز و فیلسوف تازه درگذشته، سیدجواد طباطبایی.

    گفتار و پژوهش این اثر بر زندگی و آراء و اندیشه های خواجه نظام الملک طوسی است، که از دیوان سالاران شاخص دولت سلجوقی بود. وی وزیر قدرتمند دو پادشاه، آلپ ارسلان و ملکشاه بود و نزدیک سه دهه اهم امور دیوانی و نظامی دولت را در دست داشت و در زمان وزارت وی دولت سلجوقیان به اوج قدرت خود رسید.

    نویسنده این اثر ابتدا به شرح اوضاع زمان این سیاستمدار ایرانی پرداخته و سپس چندین نظریه جالب توجه را ارائه نموده و دلایل و آثار وجودی آن را در مدارک تاریخی و خصوصا مهمترین اثر باقی مانده از خواجه که همانا سیاست نامه ( سیَرالملوک ) است، مورد کنکاش و گفتار قرار داده است.

    اولین نظریه در مورد ایده ایرانشهری و آرمان شهر ایران باستانی است، که پس از پایان دو قرن سکوت ناشی از غلبه خلفا بر ایران، متفکرین فرصت یافته تا در عقاید سیاسی باقی مانده از دوره ساسانیان را غالب آئین نامگ ها، خدای نامه ها ( معروفترین آنها شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی) ، سیاست نامه ها و کتبی بر مبنای پند و اندرز همانند کلیله و دمنه را از پهلوی به عربی و پارسی ترجمه کرده و ارائه نمایند.

    دوره درخشانی از اندیشه و ادبیات ایرانی پدید می آید، که البته با ناکامی خاندان های ایرانی همانند سامانیان و آل بویه در حفظ قدرت و جانشین شدن آنها با غلامان ترک این دوره درخشان به پایان رسیده و اندیشه و فلسفه ایرانی دچار انحطاط می گردد. می توان گفت سیاست نامه خواجه نظام الملک، یکی از مهم ترین آثار اندیشه سیاسی ایرانی است که در ابتدای دوران انحطاط نوشته شده است. نویسنده همچنین به بررسی چند اثر مشابه و همچنین عقاید سایر متفکران ایرانی همچون غزالی و فارابی می پردازد.

    دومین نظریه ارائه شده نویسنده آن است که باغلبه ترکان بر خراسان و سپس بر سراسر ایران زمین، دهقانان و دیوان سالاران ایرانی به نوعی همکاری ترک و تازیک رضایت داده و برخلاف اندیشمندانی همانند فردوسی، به جای آرمان خواهی بر اساس رسیدن به حکومتی کاملا بر اساس نظریه ایرانشهری (حکومت شاهان براساس عدل و داد) به نوعی تلفیق حکومت ترکان بر اساس استبداد نظام قبیله ای و عقاید ایرانشهری پرداخته که این نوع از نظریه سیاسی به صورت کامل به عنوان ایده حکومتی تا سلطه مغولان بر ایران پذیرفته شده و حتی آثار آن تا دوره قاجاریه و مشروطه خواهی ایرانیان، هویدا است .

    دیگر ایده اراثه شده از نویسنده اصالت سیاست نامه، به عنوان نوشته خواجه نظام الملک است و توجه بر این نکته است که سیاست نامه را خواجه در دو دوره از حیات سیاسی خویش تالیف کرده است.
    بخش اول زمانی است که خواجه رابطه خوبی با ملکشاه داشته و در اوج قدرت و احترام بود و بخش دوم آن را در زمانی که موقعیت خواجه بدلیل مشکلات وی با نحوه تفکر قبیله محور و حکومت ملکشاه و توطئه های بدخواهان خواجه که در راس آن ترکان خاتون همسر زیبای شاه، سخت در خطر بود.

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 55
  • از میان دولت های ایران پیش از اسلام، بی گمان شاهنشاهی ساسانیان بیشترین تاثیر را در چیستی، فرهنگ و هویت ایران نوین دارد.

    یکی از مهم ترین دلایل این تاثیرات بدون شک هویت دولت ایرانی (ایرانشهر) می باشد، برخلاف دولت اشکانیان که غیرمتمرکز و تحت تاثیر فرهنگ یونانی ( هلنیستی ) بود، شاهنشاهی ساسانیان برپایه های نظام حکومتی متمرکز و مَزدَیَسنا (دین زردتشت) و با ایده حکومت بر کلیه اقوام ایرانی (از شرق تا آسیای میانه  و از غرب به اراضی جنوب ترکیه و غرب سوریه) ، ساخته شده بود

    در این کتاب به بررسی هویت ایرانشهر، تاریخ ساسانیان، اقتصاد، تجارت، فرهنگ و نوع حکومت و مناسبات ایشان با همسایگان غربی و شرقی ایشان پرداخته است.

     

     

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 50
  • گیلان سرزمینی است استثنایی در ایران زمین، از یکسو در ساحل دریای کاسپین قرار دارد و ازسوی دیگر کوههای البرز همچون دیواری رفیع آن را از سایر اراضی خشک و کم باران ایران جدا ساخته است.

    همین ساختار جغرافیایی خاص باعث بوجود آمدن طبیعتی منحصر بفرد در این سرزمین شده، سبز، پرباران و مرطوب و حاصلخیز.

    گیلانی ها برای طبخ غذاهای مختلف به مرکبات و سبزیجات تازه و فراوان دسترسی داشتند ، زیست در کنار دریا از یکسو و جنگل از سوی دیگر و در سرزمینی پرباران، امکان استفاده از برنج ،ماهی ها، ماکیان و پرندگان متنوع، که به طور طبیعی در سایر بخش های ایران زمین ( خصوصا بخش های مرکزی) نایاب و یا کمیاب بوده را به ایشان داده است و این عوامل و همچنین تاحدی محصور بودن گیلان، دلایل به وجود آمدن سبک و سیاق خاص آشپزی گیلانی می باشند.

    در این کتاب که برای اولین بار در سال 1338 به چاپ رسیده ، دستور طبخ تعدادی از غذاهای اصیل گیلانی آورده شده است که البته با توجه به تغییرات در وسایل آشپزی، در دسترس بودن مواد غذایی متنوع تر و تاثیر پذیری از آشپزی بین المللی و سایر نقاط ایران، به طور قطع دستور طبخ غذاهای مندرج در کتاب مشابه امروزه نمی باشد ولی کماکان کتابی است خواندنی.

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 63
  • رقیمه یا مرقومه نامه ای است که از مقامات بالا به زیر دستان نوشته می شد (برعکس عریضه). در این کتاب تعدادی از رقم های آقا محمد خان ( شاه ) قاجار آورده شده است. کتابی است جالب و از چند نظر می تواند مورد توجه قرار گیرد.

     

    اول خود رقم ها، سبک نگارش با ادبیات فاخر که نشان دهنده غنای ادبیات فارسی و تسلط منشیان و اهل دیوان آن زمان به این زبان استثنایی است و همچنین ساختار رقم ها، ارکان سه گانه رقم ها، رکن مطلع ( که خود دارای بخش های خطاب، القاب و دعا می باشد) ، رکن حال یا اشتیاق یا همان موضوع رقم و آخرین رکن که همان خاتمه است.رقم ها همینطور دارای اضافاتی مثل تحمیدیه، طغرا و مهر بوده که نویسنده هر رکن و اضافه و همچنین ظهر رقمها را به خوبی توضیح داده است.

    نگارش اطلاعات مالی با سیاق انجام شده، که ساختار کهن و ابداعی مستوفیان و دیوان سالاران ایرانی برای درج اطلاعات مالی و مدیریت آن بود . نحوه پاسخگویی به عریضه ها بروی همان کاغذ و با نوشتاری در جهت دیگر نیز در نوع خود جالب توجه می باشد.

     

    دوم موضوع رقم ها که نشان دهنده نحوه اداره و مدیریت ممالک محروسه ایران در ابتدای سلسله قاجاریه است، همانند وضع و معافیت از عوارض و مالیات های نقدی و غیر نقدی، واگذاری تیول، انتصابات، اعزام نیروهای نظامی، تعیین مواجب، مدد معاش و جیره نظامیان و... که می تواند در مطالعات مختلف بر تاریخ معاصر ایران مورد استفاده قرار گیرد.

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 26
  • گاهی ارتش های بزرگ و کلاسیک، با تجهیزات و اسلحه های سنگین در برابر عده محدودی از نیروهای چریک جسور و خلاق به چالش کشیده می شوند.

    در محیط کسب و کار هم مثال های فراوانی از موفقیت طرح های بازاریابی ساده و کوچک کسب و کارهای کوچکتر، در برابر شرکت های معظم و ثروتمند تر وجود دارد.

    پیام اصلی این کتاب معرفی این نوع از طرحهای بازاریابی است که به درستی از آنها به عنوان "بازاریابی چریکی" نام برده است.

    بازاریابی چریکی دارای مشخصاتی مانند سادگی، راه کارهای ارزان قیمت، مقاومت و صبوری و خلاقیت و ... است که با ظهور ابزارهایی مانند اینترنت، تلفن های همراه هوشمند، شبکه های اجتماعی و... امکانات و فرصت های بیشتری برای حضور پیدا کرده است .

    در این کتاب نویسنده با معرفی بازاریابی چریکی، ایده و مفاهیم و کاربرد ها، استراتژی و ترفند های آن با ارائه مثال های عملی به  معرفی مفهومی به نام کار آفرین چریکی می پردازد.

    کتابی است مناسب برای مدیران و کارآفرینان، خصوصا در صنایع کوچک و متوسط

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 19
  •  

    “The Alchemist “is one the unique novel I’ve ever read it and I would like to recommend it to everyone to read it at least one time in their life.

     

    The book published in 1981 in Portuguese by the Brazilian novelist “Paulo Coelho”, later on translated to more than seventy languages and published in many countries.

     

    This is an inspiring fable about a Spanish shepherded boy named “Santiago “, by visiting a Gypsy woman and telling her about a dream who had it twice, he understood about a “Treasure in Pyramids “. then by meeting “The King of Salem”, the boy understood that “Search for the treasure " is his "Personal Legend"

     

    Santiago went to a long journey to Egypt to follow his dream and finding his personal legend , during the trip he visited new places and contacted people, find his love and learn how to work hard and persist and read “the signs of the world”.

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 18
  • کتابی بسیار جالب از آقای دکتر موسی غنی نژاد

    نویسنده آغاز ایده های تجدد خواهی و نوگرایی را در ایران، از جنگ های ایران و روس دانسته و تلاش های نایب السلطنه عباس میرزا و اطرافیان وی در جهت نوسازی قوای نظامی ایران، ورود صنایع مدرن، یادگیری زبان های اروپایی و علوم جدید، خصوصا از فرانسه و بریتانیا را اولین اقدامات دولت ایران جهت نوگرایی تفسیر می کند. هسته اصلی این اقدامات در تبریز مقر حکومت نایب السلطنه شکل گرفته و باعث ظهور نوگرایانی مانند قائم مقام فراهانی و امیرکبیر می گردد، نویسنده بخشی از اقدامات اصلاحی امیرکبیر را تمایل داشتن آن مرحوم برای ایجاد صنایع دولتی می داند.

    در ادامه نویسنده افزایش یافتن تعداد تجدد طلبانی چون، میرزا ملکم خان،  میرزا حسین خان سپهسالار و میرزا علی خان امین الدوله در دربار ناصرالدین شاه، مسافرتهای شاه و جانشین وی مظفرالدین شاه به اروپا و تحت تاثیر قرارگرفتن آنها از پیشرفت های غرب، تلاش هایی برای اصلاحات، تجدد و حاکمیت قانون، احترام به مالکیت خصوصی و...انجام شده که در نهایت به امضای فرمان مشروطیت منجر می شود.

    نویسنده جنبش مشروطه را نه یک انقلاب طبقاتی اجتماعی، بلکه منحصرا یک حرکت اصلاح طلبانه و تجدد خواهانه از نیروهای درون حکومتی ( حتی شخص مظفرالدین شاه ) و نخبگان و نیروهای مدنی خارج از آن می داند که به اعتقاد نویسنده با بروز تندروی هایی به علت نفوذ اندیشه های چپ (که عمدتا از طریق مهاجرینی مسلمان، ارمنی و گرجی به ایران، به ایران وارد شده ) و حرکات رادیکال افرادی مانند تقی زاده، حیدر خان عمو اوغلی و ... به بیراهه رفته و ناکام می ماند. عمر کوتاه مشروطه اول با به توپ بستن مجلس توسط محمدعلی شاه به پایان رسیده و خود وی نیز با فتح تهران از طرف مشروطه خواهان از حکومت عزل و از کشور تبعید می گردد.

    در ادامه همان عوامل ناکامی مشروطه اول (البته این بار با شدت بیشتر)،  وقوع جنگ جهانی اول و ورود نیروهای عثمانی، روس و بریتانیا به خاک ایران، علی رغم اعلان بی طرفی، از هم پاشیده شدن شالوده دولت، بروز جنبش هایی در گیلان، خراسان و .... باعث به بن بست کشیده شدن اوضاع و تحدید حاکمیت ملی و تمامیت ارضی ایران می گردد، نویسنده این عوامل،  به همراه بروز اندیشه های ناسیونالیستی را ریشه  تمایل روشنفکران و تجدد خواهان به حکومت قدرتمند مرکزی می داند.

    نهایتا با کودتای قوای قزاق، رضاخان سردار سپه به قدرت می رسد. به عقیده نویسنده، همکاری تجدد خواهان (حداقل در نیمه اول حکومت رضاشاه) باعث اصلاحاتی در دولت، زیرساخت ها و اقتصاد گردید که البته منجر به رشد اقتصاد دولتی و شرکت های بزرگ دولتی نیز گردید.

    در این کتاب دوره محمدرضا شاه پهلوی را به چند دوره تقسیم شده است، دوره اول همزمان با اشغال ایران توسط قوای متفقین و شکل گیری حزب توده و وقایع آذربایجان و مهاباد، دوره دوم همزمان با فعالیت های جبهه ملی و دکتر مصدق که نویسنده چندان با آن همدل نمی باشد، دوره سوم دهه 40 ، همکاری شاه با اقتصاددانانی همچون دکتر عالیخانی که منجر به رشد اقتصادی بی سابقه ایران و همچنین بخش خصوصی می گردد، نویسنده همچنین بر نفوذ اندیشه های سوسیالیستی و علاقه به توسعه اقتصاد دولتی در شخص محمدرضا شاه و هویدا تاکید دارد، و نهایتا دوره افزایش قیمت نفت و بیماری هلندی اقتصاد ایران، رشد روزافزون بخش دولتی و نهایتا انقلاب اسلامی که تقریبا به دولتی شدن اقتصاد ایران منجر می شود.

    در بخش پایانی کتاب به سیاست های اقتصادی جمهوری اسلامی، تلاش برای خصوصی سازی بر اساس اصل 44 پرداخته شده است.

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 63
  • روایتی متفاوت از حمله آقامحمدخان (شاه) قاجار به تفلیس که از یک کتاب روسی چاپ شده در قرن 19 به نام

     Походы Надир-шаха в Герат, Кандагар, Индию и события в Персии после его смерти

    ( لشکرکشی نادرشاه به هرات، قندهار، هندوستان و حوادثی که پس قتل وی در ایران رخ داد) ، نوشته ژنرال کیشمیشف تهیه شده است.

    این کتاب که در سال 1889 در تفلیس به چاپ رسیده دارای سه ترجمه به فارسی در زمان ناصرالدین شاه و مظفرالدین شاه بوده که به صورت نسخ خطی موجود می باشند.

    با توجه به این که نویسنده روس خود نظامی بوده، این کتاب دارای اطلاعات جالبی از مسیرحمله و نقشه های جنگی قشون ایران و البته نظریات سمت مقابل جنگ می باشد.

     

     

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 33
  • کتابی است نه چندان دلچسب

    اولا به سختی می توان نویسنده کتاب را میرزا حسین خان سپهسالار دانست زیرا از 122 برگ کتاب، 103 صفحه آن به دو قسمت شرح زندگی سپهسالار و تنظیمات حسنه چرخش به تجربه عثمانی اختصاص داده شده که بیشتر حالت انتقادی داشته و در پایان نام داود فیرحی ذکر شده.

    در ثانی قضاوت بر اصلاحات و تنظیمات میرزا حسین خان سپهسالار بسیار یک جانبه و بیشتر درج نظرات کسانی مانند اعتماد السلطنه است که به سپهسالار و اقدامات او علاقه ای نداشتند.

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 27
  • داستان تولد شرکت ایران ناسیونال ( ایران خودرو ) و راه اندازی خطوط تولید اتوبوس و خودروی سواری پیکان توسط بنیانگذار آن مرحوم احمدخیامی است و شرحی از تلاش های این کارآفرین خودساخته.

    متاسفانه این کتاب فرجام خوبی ندارد ، احمدخیامی مجبور به واگذاری ایران ناسیونال به برادرمحبوبش محمودخیامی میگردد و در نهایت ایران ناسیونال ، فروشگاهای زنجیره ای کوروش و سایر دارایی های ایشان به دلیل اتهام روابط ایشان با شاه سابق مصادره و احمد خیامی مجبور به جلای وطن می گردد

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 39
  • قائم مقام فراهانی بی شک از برجسته ترین سیاست مداران معاصر، و از جمله دیوان سالاران نوگرا و  اصلاح گر مکتب تبریز و در عین حال ادیب، دانشمند و فاضل بود.

    وی از خاندان دیوانی فراهانی و از تبار میرزا عیسی فرزند میرالفتح است که در دربار صفویان سمت مهرداری داشت. میرزا عیسی،  پدر دو فرزند به نام های حسین و حسن بوده که اولی معروف به میرزا محمدحسین متخلص به "وفا" در دربار زندیه به وزارت سه تن از امرای زند رسید. برادر دیگر که در امور وزارت، معاونت میرزا محمدحسین را برعهده داشت، پدر فرزندی می گردد که به نام جدش عیسی نام گذاری می گردد.

    با سقوط زندیه، دو برادر از طرف آقا محمد خان قاجار به خدمت دیوان دعوت می شوند که هر دو ترجیح دادند که به جای امور دیوانی در مجاورت عتبات اقامت گزیده ولی میرزا عیسی که به میرزا بزرگ نیز مشهور است، به جای ایشان وارد دیوان می شود.

    در هنگام سلطنت فتحعلیشاه و مقارن با دوره اول جنگ های ایران و روس، میرزا عیسی به همراه نایب السلطنه عباس میرزا به ولایت آذربایجان عزیمت کرده و به قائم مقامی صدارت منصوب می شود. میرزا بزرگ در تبریز ، علاوه بر تعلیم عباس میرزای جوان و بعدا فرزندان او، در اداره ولایت آذربایجان ، امور لشکری و نوسازی قشون ایران خدمات شایانی را انجام می دهد.

    میرزا ابوالقاسم فرزند میرزا بزرگ و دختر میرزا محمدحسین ( وفا ) ، پس از فراغت از تحصیل ابتدا در تهران اقامت داشته و پس از فوت برادرش از طرف نایب السلطنه و پدرش به خدمت در تبریز طلبیده می شود. پس از چندی با نشان دادن لیاقت، درایت و توان مدیریت خود، عهده دار عمده مسئولیت های پدر خویش می گردد.

    پس از اتمام دوره اول جنگ های ایران و روس، عهده دار انتظام ولایت آذربایجان و همچنین بازسازی و تجهیز قشون شده، که این نیروی نظامی کارآمد عامل اصلی موثر در پیروزی ایران بر عثمانی گردید.

    پس از فوت پدر تمامی مناصب و القاب پدر به وی منتقل شده و قائم مقام نام می گیرد، پس از شکست قوای ایران در دوره جنگ های ایران و روسیه، مسئولیت مذاکره با قوای روس بر عهده وی گمارده شده که اگرچه این مذاکرات به عهدنامه ترکمانچای منجر می گردد، ولی با  توجه به پیروزی قطعی روسها و حضور ایشان در خاک ایران در صورت عدم حضور سیاست مداری کار کشته و مدبّر همچون قائم مقام، احتمال خسارات بدتری برای ایران وجود داشت .

    قائم مقام سپس به همراه عباس میرزا به خراسان که مورد حمله حکومت هرات گرفته بود، عزیمت کرده و پس از چندی به دلیل فوت عباس میرزا برای تثبیت جانشینی پسر او محمد میرزا به همراه او به تهران می رود. وی که در به حکومت رسیدن محمد شاه نقشی به سزا داشت، به مقام اتابکی و صدرات او منصوب شده ولی پس از چندی به دلیل توطئه درباریان، توسط شاه بدگمان به قتل می رسد.

    کتاب منشآت قائم مقام فراهانی، بر اساس نامه های این سیاست مدار بزرگ که به سعدی زمان خود نیز مشهور بود، تهیه گردیده است .

    این اثر علاوه بر ارزش بالای آن از لحاظ ادبی، نشان دهنده اندیشه های این بزرگ مرد و اوضاع سیاسی زمان او نیز می باشد

     

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 38
  • داستان زندگی 21 تن از اهالی ایران که بر اریکه قدرت بوده و یا برای رسیدن به قدرت تلاش کردند و همگی جان شان را در راه قدرت از دست دادند.

    از این میان تعدادی چون قائم مقام فراهانی، امیرکبیر در اذهان مردمان جایگاهی چون قهرمانان یافته و هنوز قاتلین آنها را نبخشیدند ( جالب آنکه ناصرالدین شاه قاجار که فرمان بر قتل امیرکبیر داد، خود در میان این 21 فرد است ). از تعدادی چون کلنل پسیان، صنیع الدوله و یپرم خان به نیکی یاد می گردد، از مرگ اتابک، رزم آرا و افشار طوس ملت اندوهگین نشده و پیشه وری جایگاه خائن به کشور را پیداکرد.

    کتابی است با اطلاعاتی مفید در مورد تاریخ معاصر ایران و با نوشتاری شیوا

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 43
  • یکی از مشکلات کسب و کارها درک نیازهای مشتریان، منفعت ها، دردها، مشکلات آنها است.

    مهم ترین نیاز کسب و کارها، بوجود آوردن محصولات و خدماتی است که به نحوی که بتوانند باعث برآورده شدن نیازها ، کاهش دردها و مشکلات مشتریان و مهم تر از آن منفعت رسانی صحیح به ایشان گردند.

    در این کتاب آستروالدر به زبانی ساده و با روشی عملی بر مبنای استفاده از بوم های کسب و کار و با مثالهای عملیاتی به آموزش نحوه صحیح طراحی ارزش پیشنهادی برای کسب و کارها پرداخته است.

    کتاب به خوبی به فارسی ترجمه شده و دارای کیفیت بصری مناسبی است.

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 30
  • آشپزی یکی از اصلی ترین بخش های هر فرهنگی می باشد، آشپزی ایرانی که دارای قدمتی به اندازه تاریخ این سرزمین است، علی الرغم تأثیرپذیری از سایر فرهنگ های دور و نزدیک، ورود مواد غذایی جدید و فن آوری ها و روش های نوین طبخ، کماکان دارای سبک و مشخصه های خاص خود می باشد.

    کتاب آشپزی دوره صفوی از دو متن رساله های "کارنامه" (نوشته محمدعلی باورچی) و "ماده الحیوه" (نوشته نورالله آشپز) که هر دو از آشپز های دوره صفویه بودند ( دوران شاه اسماعیل اول و شاه عباس اول ) تشکیل شده است. در این کتاب دستور طبخ خوراک های مختلف ایرانی آورده شده ، که نشان دهنده قدمت خوراک هایی است که حتی بسیاری از آنها امروزه با تغییراتی خرد و کلان، طبخ می گردند.

    کتابی است خواندنی و یکی از منابع ارزنده برای شناخت عادات غذایی پیشینیان ما که در این سرزمین زندگی می کردند.   

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 52