• بد نبود اما چندان هم خوشم نیومد راستش بیشتر از همه انتخاب اسامی دلمو می زد نمی خوام با نحوه بدی بگم ولی منو یاد دخترای چارده پنزده ساله می انداخت که می خوان یک داستانی چیزی بنویسن می یان همه اسمای به نظر خودشون شیک و پیک را توش جا می دن . خیلی منو نگرفت اما بدم نیست . کتاب برنده جایزه دو سالانه ادبیات نمایشی ایران بوده .


    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 6
  • داستان از این قرار است که «حوا» یک مدرسه شبانه‌روزی دخترانه را اداره می‌کند که تمام معلم‌ها، کادر مدرسه و مستخدم آن زن هستند به جز استاد فلسفه که مردی به نام «میکائیل» است. پس از مدتی بیماری عجیبی شبیه جن‌زدگی یا پری‌زدگی در میان دانش‌آموزان ظاهر می‌شود و آن‌ها خود را پری دریایی می پندارند. 

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 6
  • نمایش‌نامه‌ی «آخرین پری کوچک دریایی» نوشته‌ی «چیستا یثربی» است. این نمایش‌نامه برنده‌ی جایزه‌ی دوسالانه‌ی ادبیات نمایشی ایران در سال 1384 شده است.

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 6
  • این داستان به نقد روابط انسانی امروز در جامعه ای می پردازد که در آن کم کم انسان از هویت راستین خود تهی می شود و باور می کند فرد دیگری است. این نمایشنامه را بازیگران آمریکایی در دانشگاه آیووا نمایشنامه خوانی کردند و در بین 10اثر از نمایشنامه نویسان برتر جهان مقام اول را کسب کرد.

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 5
  • بانو و مرد مرده و دو نمایش نامه ی دیگر» عنوان کتابی از چیستا یثربی و شامل سه نمایش نامه است.

    نمایش نامه اول «بانو و مرد مرده» است و داستان نمایش در یک هتل درجه سه در شهرکی متروک می گذرد و با ورود زن باستان شناسی که ماشینش در میانه راه و در نزدیکی این هتل متروکه خراب شده ، شروع می شود. داستان با ورود صاحبان هتل، آقای شهردار و نامزد شهردار رنگ و بوی دیگری می گیرد. زن باستان شناس فکر می کند شهردار را می شناسد و قبلا او را بارها و بارها دیده ولی آقای شهردار این طور فکر نمی کند. «بانو و مرد مرده»، در یک فضای رئال جادویی، سرنوشت جامعه ای را به تصویر می کشد که برای ما آشناست، اما در عین حال آن را نمی شناسیم.

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 5
  • یثربی درباره هتل عروس به خبرنگار تئاتر" مهر"گفت:در این نمایشنامه به مسئله ای انسان گرایانه نگاه داشته ام مسئله ازدواج موقت با مجوز قانونی موجب شد تا افرادی با استفاده ازاین قانون ازمسئله سوء استفاده کنند درواقع دراین نمایش من گفته ام سو استفاده ازقدرت مداری به طریق قانونی کار آسانی است.

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 9
  • متن این نمایشنامه طی سال 74 تا 79 برای اجرا درجشنواره فجر از طرف نویسنده به دبیرخانه جشنواره ارسال شد ولی به دلیل مشکل محتوایی ازطرف هیأت بازخوانی رد شد تا این که درسال 79 در بازخوانی پذیرفته شد وپس ازشرکت درجشنواره فجربه اجرای عمومی راه یافت . همچنین این اثردرنشستی که بخش مطالعات خاورمیانه دانشگاه نیویورگ با حضورنویسنده اش برگزار کرد، نمایشنامه خوانی شد ومورد استقبال تماشاگران قرار گرفت

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 9
  • موضوع این نمایشنامه ازدواج موقت است و داستان ازمشکلات دو زن کارمند می گوید که توسط رئیس اداره خود به طورناخواسته درگیر جریان توطئه برانگیزی می شوند تا مجبور شوند به در خواست رئیس خود برای ازدواج موقت تن بدهند

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 9
  • در این مجموعه, دو نمایش نامه به نام ‘هتل عروس’ و ‘محاله که فکر کنید این طوری هم ممکنه بشه’ درج شده است.

    نویسنده در نمایش نامه نخست که مناسبات میان دو زن و دو مرد را باز می گوید که یکی از مردها در مقام رئیس و دیگری در موقعیت هتل داری است که دو زن برای ماموریت اداری به او نیاز پیدا می کنند و در هتل وی سکنی می گزینند. این نمایش نامه نقدی است میان منشا قدرت و زیردست او برقرا می شود و انسان ها را به نوعی به استثمار فکری می کشاند و در نهایت برای این دو زن راهی به جز تسلیم یا عصیان باقی نمی گذارد.

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 9
  • متن آن به عنوان یکی از متون موفق در معاصرسازی قصه های کهن مثال زده شده است، سعی کرده از چند قصه ی کهن برای معاصرسازی و جلوه های مدرن زندگی امروز جامعه ی جهانی سخن بگوید. با یافتن راز قصه های کهن به این نتیجه می رسیم که جهان همیشه در حال تکرار است و بعضی از مولفه ها همیشه در زندگی بشر وجود دارند، مثل عشق، حسادت، تنفر، خیانت و مرگ. «راحیل» بر اساس افسانه ها و اساطیر کهن نوشته شده است که تقریبا در همه ی ادیان و ملل مشترک است. راحیل سعی می کند به آرزوی دیرین بشر برای جاودانگی پاسخ دهد. انسانی که برای رسیدن به مرحله ی رسالت و جاودانگی باید آزمون هایی را پشت سر بگذارد، اما در این آزمون ها و امتحان ها، کم کم در می یابد که نفس جاودانگی آن چنان مهم نیست که جاودانه زیستن در ذهن مردم و جهان.

    دخترک شب طولانی» کاندید چندین جایزه در جشنواره ی بین المللی تئاتر فجر بوده

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 5
  • بن‌مایه‌های اصلی این داستان مضامینی همچون نابرابری‌های جنسیتی، باورها و عرف‌های غلط جامعه است که منجر به زن ستیزی می‌شود. رمان او؛ یک زن، دربردارندۀ رخدادهای گوناگون و هیجان‌انگیزی است که داستان را در عین پیچیدگی بسیار خواندنی می‌کند.

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 9
  • او؛ یک زن، روایت‌گر زندگی دختری است که در سن نوجوانی حوادث تلخی را تجربه می‌کند و در طول زندگی‌اش با چالش‌هایی روبه‌روست که شخصیتی متفاوت و بیمارگونه از او می‌سازد

    این رمان عاشقانه - اجتماعی همانند بیشتر آثار یثربی بر محوریت دشواری‌های زندگی زنان و خطرات و تهدیداتی که متوجه آن‌هاست قرار دارد.

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 9
  • کتاب او؛ یک زن، اثر پرفروش چیستا یثربی، رمانی موفق در ژانر اجتماعی است که به موضوع ازدواج اجباری و تبعات ویران‌گر آن پرداخته است. این رمان مانند دیگر داستان‌های یثربی در عین روان بودن، پیچیدگی‌هایی دارد که بر جذایت این اثر می‌افزاید.

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 9