• «خاتون و قوماندان» روایت حیرت است. حیرت از اینکه «انسانِ موحدِ انقلاب اسلامی» چه ظرفیت و توانایی و سعه صدری می‌تواند داشته باشد که همه تضادهای ظاهری عصر جدید را در عالم درون خویش هضم و حل کرده و از پس همه این تضادها، اصل حقیقت را یافته و در عین همه گرفتاری‌ها و دردسرها و حتی نامهربانی‌هایی که در سرزمینی به جز سرزمین مادری به او تحمیل می‌شود، ریسمان حقیقت را چسبیده و آن را رها نکند. خواننده ایرانی با خواندن سطرهای کتاب مدام این با این سؤال ذهنی در چالش است که این زن و مرد افغان که حتی از حداقل‌های مواهب زندگی یک خانواده ایرانی هم محرومند چه دیده‌اند که همه این مشکلات و نامهربانی‌ها از دوست و دشمن را به جان خریده و یک به یک از مسیر زندگی کنار می‌زنند و به مسیرشان ادامه می‌دهند..

     

     

    منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری 

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 10
  • اخلاق در قرآن، اثر آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی، با تحقیق و نگارش محمدحسین اسکندری، بررسی مقوله اخلاق، در آیات قرآن کریم می‌باشد که به زبان فارسی و در دوران معاصر، نوشته شده است.

     

     

     

     

    در بحث «اخلاق در قرآن»، افعال اختیاری انسان که محور اصلی و موضوع اساسی آن است، از یک‌سو، علل و عوامل گوناگون در ظهور و بروز آن نقش دارد و دارای منشأهای مختلفی است؛ یعنی بعضی از افعال انسان منشأ غریزی دارد، بعضی دیگر را تأثیرات روحی به وجود می‌آورد، در بعضی موارد، تمایلات عالی و گرایشات فطری منشأ ظهور اعمال انسان می‌شود و در پاره‌ای موارد نیز رفتار او تحت تأثیر عوامل احساسی و عاطفی شکل می‌گیرد. از سوی دیگر نیز، رفتارهای اختیاری انسان از این لحاظ که به موجودات مختلفی مربوط می‌شود، دسته‌بندی می‌گردد.

     

    در اثر حاضر، نویسنده، دسته‌بندی دوم را به‌عنوان چهارچوب و ترتیب بحث برگزیده و رفتار اختیاری انسان را به تناسب آنکه در چه رابطه‌ای انجام می‌گیرد و به چه تعلق دارد، به سه دسته کلی تقسیم کرده است: کارهایی که انسان در ارتباط با خدا انجام می‌دهد؛ رفتارهایی که اصالتا به خود انسان مربوط می‌شود و کاری‌هایی که در ارتباط با دیگران انجام می‌دهد و بر اساس این تقسیم‌بندی، اخلاق در قرآن را در سه قسمت کلی: 1. اخلاق الهی، 2. اخلاق فردی، 3. اخلاق اجتماعی، مطرح و بررسی کرده است.

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 14
  • این کتاب را خواجه پس از کتاب «اخلاق ناصری» تالیف کرده است و در آن اخلاق اهل سیر و سلوک و قواعد ایشان را به خواهش خواجه شمس الدین جوینی در شش باب و هر باب در شش فصل (جز باب آخر که در پنج فصل است) شرح و توضیح داده است. مرحوم آقا بزرگ تهرانی ، نام کتاب را چنین ذکر می‌کند: «اوصاف الاشراف فی السیر و السلوک»

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 8