• #هل_الدین_الا_الحب_و_البغض
    #بغض #نویسنده به یک موضوعی سبب نوشته شدن ##رمان #گود شده است
    ابتدای کار کمی سخت خوان است اما بعد از چهل صفحه موتور #کتاب روشن میشود و حرکت میکند
    یک #رمان_سیاسی و #تاریخی که نویسنده اش حقا خوب نوشته بود
    ولی آخر کار دلچسب نبود
    این رمان را #مهدی_افشار_نیک نوشته است
    اولین کار اوست و برای اولین کار خوب بود

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 1
  • جانبازکیانی: هنوز در تیر رسیم؟
    جانباز حسینی: هنوز در تیر رسیم.
    این است اندیشه #بسیجی‌های #خمینی
    سالها پس از جنگ هم دشمن را فراموش نکرده‌اند و پیوسته خود را در میدان دید #دشمن می‌دانند.
    ...
    توصیه میکنم و #تکرار_می‌کنم این #کتاب را از دست ندهید.
    من را به شدت غافلگیر کرد.

     

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 7
  • سلام_بر_ابراهیم
    هر کاری نیاز به توفیق داره...این کتاب نزدیک به یک سال روی میزم و کنار دستم بود ولی توفیق ورق زدنش رو نداشتم.
    اما امسال توفیق دست داد تا بتونم با #ابرام_آقا آشنا بشم و خاطرات دوستانش رو بخونم و با این شخصیت بزرگ آشنا بشم.
    هنگام خوندن #کتاب بارها این روایت در خاطرم می‌آمد که #پیامبر فرموده‌اند #اهل_بیت من مانند ستارگانند به هرکدام اقتدا کنید هدایت می‌شوید.
    #شهید #ابراهیم_هادی یکی از کسانی است که به این ستاره ها اقتدا کرده بود و هدایت شده بود و به واسطه همین ستارگان خودش منبع نور شده بود.

    عجیب شخصیتی است #شهید_ابراهیم_هادی

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 52
  • برشی از کتاب

    دنیا بی نام مادر معنایی ندارد. مادرانی که نگاهشان نرم است، هم دست‌هاشان و هم گام‌هایشان. اصلا نفهمیده بود در آن شلوغی چطور او را دیده و چه وقت به کنارش آمده بود. همه مادران مثل همند. بعضی‌ها چاق، بعضی‌ها لاغر؛ پیشانی بعضی‌ها باز و خنده‌رو، پیشانی بعضی‌ها نیز بسته و اخمو؛ اما همه بی‌نظیرند.
    مهربانند و مهرشان از قلب می‌جوشد. هرچقدر هم که درد داشته باشند، هرچقدر هم که ناراحت باشند حواس‌شان به فرزندان‌شان هست. می‌فهمند چه وقت باید آرام بروند سراغ‌شان و بغلش کنند. شاید مادر بودن‌شان هم به همین دلیل باشد. هم دردت را می‌دانند و هم درمانش را. شاید به همین دلیل است که هر انسانی وقت گریه، اگر هم مادرش زنده نیست، او را صدا می‌کند.

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 1
  • برشی از کتاب

    34 سال پیش در چنین روزی در جبهه ها جه خبر بود؟

    30 دقیقه بامداد روز جمعه 61/2/10 قرارگاه سرفرماندهی کربلا با صدور رمز (بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم، بسم‌الله‌ القاصم الجبارین، یا علی ابن ابی‌طالب) به قرارگاه‌های قدس، نصر و فتح دستور اجرای عملیات طرح کربلا - سه را با آغاز یورش به دشمن اعلام نمود: پس از ابلاغ فرمان حمله، چراغ‌های سالن عملیات قرارگاه کربلا خاموش شد و مراسم دعای کمیل برپا گردید. در میان همهمه ذکر و دعا و گریه حاضرین، از دستگاه‌های بی‌سیم، گاهی صدای یگان‌ها شنیده می‌شد که یکدیگر را صدا می‌زدند. در این زمان قرارگاه قدس عملیات خود را با پیشروی توأم با غافلگیری در سکوت و تاریکی شب به سمت مواضع دشمن آغاز کرد. ولی همان گونه که انتظار می‌رفت، اندک زمانی نگذشته بود که دشمن تک قرارگاه قدس را کشف و بلافاصله غریو کر کننده آتشباری توپخانه‌ها و طنین رعدآسای انفجارات پی در پی گلوله‌ها، سکوت شب را در سراسر جبهه کرخه کور در هم شکسته و جنگجویان در پیکاری سخت خونین درگیر شدند.

    پیشروی یگان‌های قرارگاه قدس تا ساعت 4 بامداد، با وجود مقاومت سنگین دشمن ادامه یافت و خاکریزهای مقدم دشمن سقوط کرد و یگان‌های قرارگاه قدس توانستند بین 700 تا 3500 متر در مواضع دشمن رخنه کرده تلفات و خساراتی را به متجاوز وارد نموده و تعدادی را نیز به اسارت در آوردند. اما از ساعت 4 بامداد، با روشن شدن هوا مقاومت دشمن شدت یافت و تلفات نیروهای خودی رو به افزایش نهاد. سرانجام پایداری دشمن مانع از پیشروی بیشتر نیروهای تک‌ور گردید.
    #همپای_صاعقه
    #حسین_بهزاد و #گلعلی_بابایی
    #سوره_مهر
    صص 504 و 505

     

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 18
  • یوسف قوجق نویسنده اهل ترکمن صحرا بار دیگر دست به قلم برده تا اثری تاریخی را برای خواننده ایرانی که دل در گرو خاک و میهن اسلامی دارد بنویسد. او در این رمان به ماجرای حمله لشگر روسیه تزاری به ایران در عصر ناصرالدین شاه قاجار اشاره دارد.
    راوی این رمان، «یا‌ش‌بخشی» دو تار نواز مشهور ترکمن است که در ماجرای حمله روس‌ها کودک است و آن اتفاقات را برای خواننده روایت می‌کند. او که در نواختن دو تار مشهور است هنگام نواختن دو تار این ساز افسانه‌ای از خود بی‌خود می‌شود و عنان از کف می‌دهد. نویسنده با تلفیق این موضوع هم تاریخ و هم هنر اصیل ایرانی را به خواننده معرفی می‌کند
    این رمان به نوعی پاسخ کسانی است که می‌گو‌یند روزگار جنگ تمام شده و باید امروز سخن از صلح و دوستی گفت. نویسنده به خوبی این مسئله را نشان می‌دهد که همیشه تهدید دشمن وجود دارد و عوامل داخلی باید هوشیاری داشته باشند و نسبت به دشمن خوش گمان نباشند.
    این رمان را انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامی منتشر کرده است.

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 1
  • کتابی برای خانم‌ها
    مروری بر نقش زنان در روزهای دفاع مقدس
    #نگاه_پر_باران
    آقایان هم بخوانند

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 3
  • اشعاری که سکولار نیستند

    ? «من امام را دوست دارم»، این جمله یا بهتر است گفته شود اعتراف، در روزگار کنونی می‌تواند برای هرکسی به خصوص هنرمندان بسیار گران تمام شود. شاعر، نویسنده، بازیگر و ... فرقی نمی‌کند همین که چنین جمله‌ای را بگوید بی‌شک مورد هجمه واقع می‌شود و حتما کاری می‌‌کنند که حرفش را پس بگیرد.

    ? این اتفاقی است که این روزها در فضای فرهنگی کشور بسیار دیده می‌شود و هر هنرمندی که از عقیده‌اش حرف بزند و مورد پسند جریان اندکی که پر سر و صدا هستند، نباشد؛ بی‌شک بایکوت و با تحقیر رو به رو می‌شود. به تعبیری باید گفت در روزگار کنونی «دهانت را می‌بویند مبادا گفته باشی خمینی» و از این حیث در ج چنین عبارتی پشت جلد یک کتاب را باید کاری شجاعانه دانست.

    ? این جمله را #رضا_احسان‌پور شاعر طنزپرداز کشور، پشت جلد آخرین کتابش نوشته است. این شاعر که همگان او را به عنوان یک شاعر طنزپرداز می‌شناسند و با آثاری مانند «خنده‌های امپراطور» و «چوپان معاصر» مطرح است این بار در دست به سرایش شعر جدی زده است.

    ? مجموعه شعر نیمایی #روی_جیب_سمت_چپ اثر رضا احسان‌پور را باید یک اتفاق ویژه در شعر و شاعری این هنرمند دانست، زیرا مخاطب خود را غافلگیر کرده و پیشنهاد ویژه‌ای به او کرده است.

    ? این مجموعه نیمایی در بردارنده کوتاه‌سروده‌های احسان‌پور در غالب نیمایی است که با محوریت امام خمینی(ره) و حرکت بیدارگرانه او سروده شده است. احسان‌پور علاوه بر این بر تسلط خود در شعر نیمایی تاکید کرده و به خواننده نشان داده که در این قالب نیز می‌تواند شعری محکم و قابل توجه بسراید.

    ? اشعار این مجموعه با اعتراف یکی از اشعار آن در واقع نذری است برای امام خمینی(ره) که احسان‌پور به هنرمندی به آن پرداخته است.

    «بارها نوشته‌ام

    خط به خط

    جمله جمله

    واژه واژه از برم

    برگه‌های دفترم تمام شد

    نذری «امام» شد»

    ? نکته دیگری که در مورد اشعار این مجموعه باید مورد اشاره قرار گیرد این است که احسان‌پور اشعار را در یک سیر تاریخی سروده و از نیمه خرداد 42 اشعار را آغاز کرده و به روزگار کنونی رسیده است.

    یکی از ویژگی‌های این مجموعه مضمون‌سازی‌های احسان‌پور و آشنایی‌زدایی او از واژگان و عبارات است.

    «مژده ای پیاده‌ها!

    شاه کیش و مات شد

    آه شد

    روسیاه شد»

    ? یا در بخش دیگری آنجا که مربوط به بازگشت امام از فرانسه و پایین آمدنش از پله‌های هواپیما است، احسان‌پور تصاویری که بارها در طول این سال‌ها دیده شده را با بیان شاعرانه به خواننده نشان می‌دهد و به نوعی برای اولین مرتبه لحظه تاریخی ورود امام به میهن را به خواننده نشان می‌دهد که بسیار بدیع و شاعرانه است.

    «آسمان

    پله پله

    تا زمین رسید

    شهر

    مستِ مست

    رفت روی ابرها»

    ? شاعر در این مجموعه در ترکیب‌سازی‌ها به شدت موفق عمل کرده و همین سبب می‌شود، خواننده هرقدر این اشعار را بخواند باز هم کشف تازه‌ای کند و این مهمترین ویژگی این شعر است که هر قدر خواننده آن را می‌خواند باز هم دریچه‌ای تازه برایش گشوده می‌شود. برای نمونه در ماجرای حضور امام خمینی(ره) در بهشت زهرا(س) شاعرد اینگونه سروده است:

    «تا رسید

    جای کشته‌مرده‌ها

    رفت پیش زنده‌ها

    لابه‌لای لاله‌ها»

    ? در این مجموعه خواننده با اشعاری سکولار روبرو نیست و موضع‌مند بودن شاعر در آنها به درستی مشهود است و شاعر کوشش کرده تا جایگاه امام را به خواننده نشان دهد و فقط از امام تصویری دست نیافتنی ارائه نداده است به تعبیری در این مجموعه خواننده با مواضع امام و سخنان او نیز روبرو می‌شود. حتی در بخش‌هایی شعر احسان‌پور به شعر اعتراض تبدیل می‌شود و حرفش را در شعرش با توجه به مبانی نظری امام عنوان می‌کند.

    «بعد تو

    معنی شمال شهر

    باز هم

    همان شده

    باز هم

    همان که بود

    کاش مرقدت شمال شهر بود»

    ? نام این مجموعه نیز استعاره‌ای از لباس پاسداران و بسیجیانی است که در روزگار دفاع مقدس عکس امام خمینی(ره) را روی جیب لباس‌هایشان سنجاق می‌کردند و این تبدیل به نشانه‌ای شده بود و از این حیث شاعر هم اشاره‌ای به این مسئله داشته و هم با بیانی شاعرانه گفته که جای امام روی قلب است.

    «عکس تو

    روی جیب سمت چپ

    قوت تمام قلب‌های خاکی است»

    ? در مجموع اشعار مجموعه «روی جیب سمت چپ» را باید اشعاری متفاوت خواند که شاعر در آن با هنرمندی تصویری کامل از وقایع انقلاب با محوریت امام خمینی(ره) ارائه کرده است. اشعاری که خاطره‌ای خوش از امام خمینی(ره) را برای خواننده زنده می‌کند که این به هنر شاعر باز می‌گردد. این کتاب را نشر #آرما منتشر کرده است.


    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 2
  • رمان «تو در قاهره خواهی مُرد» اثر حمیدرضا صدر یکی از آثاری بود که سال گذشته در جایزه ادبی جلال آل‌احمد در بخش مستندنگاری به عنوان برگزیده معرفی شد و من در روزهای خرداد موفق شدم آن را کامل بخوانم.
    نمی‌دانم چطور این اثر که به واقع یک رمان است در بخش مستندنگاری داوری شده است. صرف ارائه مستندات تاریخی یک اثر را تبدیل به یک اثر مستند می‌کند در صورتی که خواننده غلبه تخیل نویسنده را در اثر به خوبی درک می‌کند.

    اما بگذریم ...
    برای آنهایی که تاریخ پهلوی جذابیت دارد با خواندن این اثر تجربه متفاوتی از روایت را درک خواهند کرد که نویسنده به خوبی با رفت و برگشت‌های زمانی و ایجاد تعلیق خواننده را با خود همراه می‌کند.
    این رمان را اگر دوست داشتید و فرصت مطالعه پیدا کردید حتما بخوانید.
    آن را حمیدرضا صدر که بیشتر او را به عنوان کارشناس برنامه‌های ورزشی می‌شناسیم نوشته و انتشارات چشمه آن را راهی بازار کتاب کرده است.

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 11
  • #رمان #آداب_دنیا اثر #یعقوب_یادعلی را خواندم
    یک اثر خوب و محکم(البته نه صد در صد) اما گمان می‌کنم خواننده را راضی می‌کند از آن جهت که یک اثر معمایی پلیسی است و این ژانر یکی از ژانرهایی است که کمبود داریم و نویسنده با علم به این موضوع سراغ آن رفته است.
    نویسنده گاهی برای اینکه خواننده را با خود همراه کند یک شخصیت را گروگان می‌گیرد و او را مخفی می‌کند تا ادامه داستانش را بتواند روایت کند. در قیاس با رمان دیگری که از این نویسنده خوانده بودم این اثر موفق‌تر است به نظرم.
    این رمان از آن رمان‌هایی است که حتما می‌تواند شما را جذب کند. این رمان را نشر چشمه منتشر کرده است.

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 6
  • یک کتاب ? برای بچه‌ها
    مجموعه شعر «حوصله‌ام پیش تو جامانده است» سروده‌ مریم زندی با تصویرگری کیانوش غریب‌پور به تازگی از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روانه‌ی بازار کتاب شده است.
    این مجموعه شامل 18 قطعه شعری در قالب‌های مختلف است که برای گروه سنی «د و ه» (12 تا 16 سال) سروده شده است.
    خسته‌ام، ولی
    خواب توی چشم من نمی‌رود
    تا هزار هم شمرده‌ام
    بارها دروغکی
    چشم را به هم فشرده‌ام
    نمی‌شود!
    فکر امتحان هندسه
    در سرم نشسته است
    راه خواب را
    خوب بسته است
    فکر می‌کنم به صد معادله
    به منحنی
    به دایره
    به پاره خط
    به برگه‌های خط‌خطی
    پر از غلط

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 2
  • اگر هنوز ازدواج نکرده‌اید ...
    اگر در فکر انتخاب همسر هستید ...
    اگر می‌خواهید همسر مناسب خود را پیدا کنید...


    کتاب «مطلع مهر»اثر امیرحسین بانکی‌پورفرد که از سوی انتشارات حدیث راه عشق منتشر شده را تهیه کنید.
    این کتاب یکی از پرتیراژترین کتاب‌های مرتبط در موضوع ازدواج و خانواده است که پس از رسیدن به چاپ 63 توانسته به شمارگان 217هزار نسخه دست پیدا کند.
    بانکی‌پور فرد در این کتاب برنامه‌ای جامع و کاربردی و گام به گام را برای جوانان در آستانه ازدواج ارائه کرده است که با استقبال گسترده مخاطبان از ابتدای انتشار تاکنون مواجه شده است. در این کتاب راهکارهای جامع و کاربردی برای انتخاب همسر به خوانندگان ارائه شده است.

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 25
  • #مدافع_حرم بودن #عشق می‌خواد.
    اصلا معتقدم #شهدا در مسیر زندگی شون #حرکت در عمق داشتن که تونستن مسیرهای طولانی رو در کوتاه ترین زمان طی کنن.
    #شهید_محمدرضا_دهقان در 20 سالگی به فیض شهادت رسیده است.

    #کتاب #ابو وصال 100 خاطره از نزدیکان این شهید است که #انتشارات_شهید_کاظمی آن را منتشر کرده است.
    روان و کوتاه و جذاب

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 11
  • #طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
    حجم #کتاب پیوسته می‌ترساند از اینکه سمتش بروم اما در آستانه #ماه_رمضان به واسطه یکی از گروه‌های #تلگرام #جمع_خوانی برای این کتاب ترتیب داده شد
    هر چند من منظم نبودم و در جمع مشارکت نداشتم.
    کتاب طرح درس‌های تفسیر #سید_علی_خامنه_ای در سال‌های پیش از #انقلاب در روزهای ماه رمضان است که در هر روز یک درس با بیانی روان و ساده مباحث را برای مستمعین شرح داده است.
    حجم مطالب سنگین نیست و خواننده با تعمق مطالب را مرور می‌کند این تعمق ناشی از کوتاه بودن هر درس است.

    ...

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 30
  • خیلی بد است که ما اسیر #شهرت افراد می‌شویم و اگر کسی شهره نبود مورد بی‌اعتنایی قرار می‌گیرد.
    هر چند بخشی از این اتفاق طبیعی است.
    حالا #طاهر_جیناک نویسنده‌ای که اتفاقا هم قلم خوبی دارد و هم دیگر سن و سالی از او گذشته یکی از آنهایی است که مشهور نیست ولی قلم خوبی دارد و خواندنش یک تجربه متفاوت بود برایم
    او در رمان #آن_سوی_پرچین_باغ یک روایت جذاب و خواندنی را ارائه کرده که رگه‌هایی از #رئالیسم_جادویی در آن دیده می‌شود که همین نکته خواندن اثرش را برایم جذاب کرد.
    داستان تم تاریخی دارد و شخصیت‌ها پیچیدگی‌های جالبی دارند که لذت خواندن را بیشتر می‌کند.

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 1
  • آشنایی با تغذیه حیوانات در «اردک خواب‌آلود»
    کتاب «اردک خواب‌آلود» در قالب داستانی تخیلی تلاش می‌کند تا علاوه بر آموزش عددها به کودکان، آن‌ها را با زندگی، تغذیه ، عادت‌ها و رفتار حیوانات آشنا کند.
    نویسنده این کتاب افسانه‌ شعبان‌نژاد است و تصویرگری آن را عاطفه ملکی‌جو برعهده داشته است.
    این کتاب به شکل اردکی خواب‌آلود طراحی و برش خورده است و بال‌های اردک که صفحه‌های این کتاب را تشکیل می‌دهند جذابیت خاصی به این اثر بخشیده است. هر یک از بال‌های اردک اختصاص داده شده به یک حیوان تا کودک با نوع تغذیه‌ی آن‌ها آشنا شود.
    «اردک خواب‌آلود» را کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر کرده است.

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 1
  • #داستان_راستان یکی از آن کتاب‌هایی است که هرکس در روزگار آغاز کتابخوانی یک مرتبه خوانده‌است و نحوه بیان #مرحوم #شهید_مطهری در این کتاب به قدری شیرین است که ندیده‌ام کسی خاطره خوبی از آن نداشته باشد.
    حالا #محمود_پوروهاب روایت هایی از زندگی #امام_جعفر_صادق علیه السلام را در #فواره_گنجشکها گرد آورده که بعد از خواندنش #خاطره کتاب داستان راستان برایم #زنده شد.
    پور وهاب قصه‌ها را پرداخت خوبی کرده و خواننده با خواندن کتاب خسته نمی‌شود
    #روایت‌هایی که بسیاری از آنها را کمتر شنیده یا خوانده‌ایم که برای مخاطب #نوجوان حتما مفید و جذابتر خواهد بود.
    این #کتاب را انتشارات #جمکران منتشر کرده است.

     

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 2
  • مجموعه داستان «بعضی زن‌ها» عنوان کتابی است شامل داستان‌های برگزیده جایزه اُ. هنری در سال 2010 که با ترجمه لیدا طرزی و در قالب مجموعه آثار ترجمه شده از این جایزه ادبی توسط انتشارات کتاب نیستان منتشر شده است.
    در این مجموعه 11 داستان کوتاه از برترین داستان نویسان انگلیسی زبان در سراسر دنیا به انتخاب داوران این جایزه گردآوری شده است.

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 3