• در این کتاب با شرایط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی جهان در عصر بعثت در فصل اول روبرو می شویم. در فصل اوّل همچنین موقعیت ژئوپلتیک خاورمیانه توضیح داده شده است. در فصل دوم زندگی پیامبر اسلام و حضرت فاطمه (ع) از ولادت تا هجرت توضیح داده شده و در فصل سوم که مدینه النبی و مدینه العرب نام دارد به کوشش های پیامبر برای ایجاد مدینه النبی و آنچه مآلا"بوسیله شرایط گوناگون بوجود آمد پرداخته شده است و در فصل چهارم به نقش تاریخ ساز حضرت فاطمه در جدا کردن سرنوشت مدینه النبی از سرگذشت مدینه العرب پرداخته شده است.

     

    پیامبر(ص) درگذشته است، و مدینه یتیم شده است. اکنون کسانی که باید به خانه علی(ع) روی آورند، و همانندترین فرد را به پیامبر(ص) که خداوند در آیه مباهله او را نفسِ پیامبر(أنفُسَنا و أنفُسَکم) خوانده است به جانشینی او برگزینند، بلکه به مقامی که خدای متعال برای علی(ع) برگزیده بود، و پیامبر اکرم در طول دو دهه همواره بر آن تأکید کرده بود، گردن نهند، چنین کردند... اکنون دیگر سخنی از مدینة النّبی نیست، و کسی نمی‌تواند از امامت قرآنی دم زند. علی(ع) حذف شده و تمام حرمت او پایمال گشته است. علی که در روزگار پیامبر، محترم‌ترینِ مسلمانان و برادر پیامبر خدا، بلکه نَفْسِ پیامبر (به نصّ آیه مذکور)، محسوب می‌شد، و بزرگ‌ترین مجاهد راه خدا، و مؤمن‌ترین و نیرومندترین پشتیبان دین خدا بود، و از سوی دیگر عالم به همه قرآن و عامل به همه آن بود، و در کار دین ذرّه‌ای سستی نمی‌کرد، و در اداره جامعه و تربیت امت جز عدالت چیزی نمی‌شناخت، پس از درگذشت پیامبر(ص) هیچ احترامی ندارد...

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 41
  •  «الأغانی» عنوان کتابی در زمینه ادبیات و تاریخ عرب است که توسط علی بن حسین بن محمد بن احمد بن هیثم مروانی اموی ابو الفرج اصفهانی (284356ق) تألیف شده است و از مهم ترین منابع دانشمندان اسلام اعم از شیعه و سنی در زمینه تاریخ، لغت، شعر، تراجم، و حدیث به شمار می رود. و به اعتراف و اتفاق همه مورخان و تراجم نویسان و کتاب شناسان هیچ کتابی مثل آن نوشته نشده است. ابو الفرج اصفهانی این کتاب را در طی پنجاه سال تألیف کرده و مشقت های فراوانی برای این منظور متحمل شده است .

    اهمیت این کتاب چنان فراوان است که از «صاحب ابن عباد» نقل شده که: در مسافرتهای وی هفتاد شتر کتابهای ادبی او را حمل و نقل می کردند اما با تدوین این کتاب توسط اصفهانی از همه آنها بی نیاز گشته و مشقتهای چنین مسافرتهایی از میان رفت. به گفته ذهبی ابوالفرج در این کتاب صد قطعه شعر از مهم ترین خوانندگان شاعر عرب گرد آورده است که این امر موجب گشته تا این کتاب به عنوان «دیوان العرب» و «جامع أشتات المحاسن» یعنی در بر دارنده همه زیبایی های گوناگون، تلقی و توصیف شود.

    وی ابتدا یک مقدمه مفصل، درباره انواع نغمه ها و قالبهای شعری خوانندگان عرب آورده و نظرات فنی و هنری خود را تبیین کرده است. او در این مقدمه به صنایع ادبی اشعار عرب از قبیل وزن، قافیه، و عروض پرداخته است. سپس مهم ترین شخصیت های عرب را در قالب تراجم ذکر کرده که در ذیل هر شخصیت به نسب شناسی، اشعار او، و زندگی نامه وی پرداخته است.

    ابو الفرج اصفهانی در این کتاب با تکریم و احترام فراوان از علی بن ابی طالب(علیه السلام) یاد کرده است. و البته به همین دلیل توسط برخی از متعصبان اهل سنت به عنوان شیعه و کذّاب معرفی شده است. به ویژه اینکه او از حضرت علی(علیه السلام) به عنوان امیر المؤمنین علی بن ابی طالب صلوات الله علیه تعبیر آورده است نه به عنوان خلیفه چهارم.

     کتاب یکی از غنی ترین منابع درباره سخنان و کلمات گهربار علی(علیه السلام) و حوادث مربوط به زندگی ایشان و سایر ائمه(علیهم السلام) به شمار می رود. از این رو، مورد توجه بسیاری از علمای شیعه قرار گرفته است.

      همچنین یکی از غنی ترین منابع تاریخ ادبیات عرب به شمار می رود که افکار، لغات، مضامین مختلف، امثال، حکم و اشعار رایج و همچنین افسانه های عاشقانه معروف مثل لیلی و مجنون و نیز نام اماکن مهم عرب را در بر دارد که ادبیات فارسی آنها را از این منبع عاریه گرفته است. 

    این کتاب یکی از مهم ترین و نخستین منابع دایرة المعارفی در زمینه شعر و موسیقی می باشد که تاریخ و سیر تطوّر شعر و موسیقی را به طور کامل و مفصل ارائه کرده است.

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 63
  •  

    معرفی کتاب؛

    بررسی سرفصل های مهم توسعه از نگاه رویکردهای مختلف موجب بهبود تبیین مسائل و ارایه ی توصیه های سیاستی مناسب تر می­شود. وجه تمایز این کتاب با سایر آثار در این حوزه آن است که علاوه بر بررسی مباحث اقتصاد دانش بنیان و نوآوری که از جدی ترین موضوعات توسعه در حال حاضر هستند، خوانندگان به کمک آن می توانند آشنایی اجمالی با مکاتب مختلف اقتصادی پیدا کنند. در واقع کتاب حاضر اولین اثر فارسی است که در آن یک مسئله از زوایه ی دید طیف گسترده ای از مکاتب بررسی شده است. در مجموعه ی «توسعه و اندیشه» که کتاب حاضر دومین اثر آن است، تلاش خواهد شد مکاتب مختلف اقتصادی از جمله اتریشی، نهادی، مارکسیستی، شناختی و رفتاری معرفی شود و موردبحث قرار گیرد و موضوعات مختلفی مانند عدالت، آزادی، توسعه، کارآفرینی، اقتصاد دانش محور، مباحث بازار پول و سرمایه، نقش دولت در توسعه و غیره از نگاه این مکاتب بررسی شود.

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 63
  •  

    کتاب شریف «وحی و نبوت»، ضمن تبیین مبانی نبوت و رسالت و نیز جایگاه نبی یا رسول، ژرفای حقیقت وحی را واکاوی نموده و به شبهات و پرسش‌های تازه به میدان آمده پاسخ شایسته داده و در سی و شش مرحله و یک خاتمه، مباحث ارزشمندی را دربارۀ اصل نبوت، نبوت انسان، ضرورت نبوت، همگانی و همیشگی بودن نبوت، غایت و هدف نبوت، جاودانگی نبوت، نبوت خاتم پیامبران، حق بودن همۀ حقایق قرآن، خضوع عقل و نقل در پیشگاه وحی، اعجاز قرآن و نزول آن و… به تشنگان معارف الهی عرضه می‌کند.

     

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 58
  • شرح فصوص الحکم مؤیدالدین جندی، از قدیمی‌ترین شروح فصوص الحکم ابن عربی است.

     

    این کتاب، اولین کتابی است که فصوص را به معنی معروف و معهود کلمه «شرح» شرح می‌دهد. جامی در نقد النصوص دو بار می‌گوید که جندی شارح اول فصوص است.

    جندی نیز مانند شیخ صدر الدین فقط وارد بحثهای نظری و فکری می‌شود و به شرح و تفسیر لغوی کلمات نمی‌پردازد. بدون شک معنی لغوی فصوص برای صدر الدین و مؤید الدین آشکار بوده است، و اشکالات لفظی و دستوری که شارحان بعدی به تفصیل درباره آنها بحث کرده‌اند برای آنان تقریبا وجود نداشته است. جامی در نفحات الانس در باره احاطه این دو نفر بر کتاب فصوص اشاره‌ای می‌کند: «جندی گفته است، خدمت شیخ صدر الدین قدس سره خطبه فصوص را از برای من شرح کرد، و در اثنای آن واردی غیبی بر وی ظاهر شد، و اثر آن ظاهر و باطن مرا فرو گرفت. آن گاه در من تصرفی کرد عجیب و مضمون کتاب را به تمام در شرح خطبه مفهوم من گردانید، و چون این معنی از من دریافت، گفت که من نیز از حضرت شیخ درخواستم که کتاب فصوص را بر من شرح کند. خطبه را شرح کرد و در اثنای آن در من تصرفی کرد که مضمون تمام کتاب مرا معلوم شد...»

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 58
  • این کتاب به سبک کتاب خصال شیخ صدوق است. مولف در این کتاب روایات و مطالبی که اعداد در آنها به کار رفته را به ترتیب از یک تا ده آورده است. نکته دیگر اینکه در این کتاب ابتدا سخنان پیامبر اسلام صلی‌اللّه‌علیه‌وآله‌و‌سلم، بعد سخنان ائمه علیهم‌السلام و بعد از آن سخنان دیگر پیامبران الهی و در آخر، سخنان شخصیت‌های اسلامی یا برخی از فلاسفه و حکمای گذشته آمده است.

    این کتاب از لحاظ ادبی یک اثر بسیار ارزشمند و قابل توجه است که بسیاری از موضوعات اخلاقی را جمع‌آوری نموده و با سبکیبسیار زیبا انسان را با سخنان گرانبهای پیامبران و اولیای الهی و انسان‌های برجسته و اندیشمندان بزرگ آشنا می‌سازد.

    روایات این کتاب مرسله است و مولف برای کم شدن حجم آن به اسناد روایات اشاره نکرده تا بتواند حجم گسترده‌تری از سخنان ارزشمند بزرگان دین و دانش را در این کتاب کوچک جمع‌آوری نماید.

     

    علاوه بر آن، روایات این کتاب در بسیاری دیگر از منابع معتبر روایی موجود می‌باشد و متن روایات نیز، خود بهترین شاهد بر ارزش و اعتبار آن است.

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 70
  •  

    آیت الله محمد محمدی ری شهری یکی از مبارزین فعال در دوران نهضت امام خمینی بوده است. وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، مسوولیت های حساس و سرنوشت سازی را در رابطه با حوادث مهم کشور بر عهده داشته است. حوادث مهم و سرنوشت ساز دهه ی اول انقلاب؛ کودتای [پایگاه نوژه]، توطئه ی قطب زاده ، سلب صلاحیت مرجعیت از آقای شریعتمداری و مهمتر از همه جریان مهدی هاشمی و بالاخره تغییر مسیر رهبری جمهوری اسلامی ایران، ارتباط نزدیکی با مسوولیت های ایشان داشته است و خاطرات ایشان در مورد حوادث مذکور می تواند هرگونه ابهامی را برای نسل جوان، بخصوص پژوهشگران برطرف نماید.

     

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 77
  •  

    این اثر به یکی از مشهورترین شعرای ایران و سراسر جهان می‌پردازد. سعدی تأثیر زیادی بر شاعران و نویسندگان بعد از خودش داشت و تا اوایل قرن بیستم از او به عنوان بزرگترین شاعر ایرانی در تمام دوران یاد می‌شد. سعدی و بعد از او حافظ از پرچمداران لشکر شعر سنتی فارسی هستند که از قرن چهارم هجری آغاز و در قرن نهم به پایان رسید. بسیاری از ژانرها و فرم‌های جدید بین آن زمان تا پایان قرن دوازدهم به وجود آمدند.

    شهرت سعدی در اروپا تقریبا به طور انحصاری وابسته به ترجمه‌های صورت گرفته از گلستان و اندکی هم مربوط به بوستان بود و او به عنوان یک شاعر بزرگ عاشقانه، توجهی را که در خور او بود، کسب نکرد. عمده‌ی بازگردانی‌های گلستان در قرن نوزدهم منتشر شد و سعدی به شخصیتی شناخته شده در میان خاورشناسان تبدیل شد. جدای از بررسی گسترده آثار او در تاریخ ادبی و کتب درسی، علاقه غرب به سعدی و آثار او در قرن بیستم به استثنای چند پژوهش انتقادی و ترجمه کاهش پیدا کرد. اما پژوهشی همچون "سعدی شاعر زندگی، عشق و شفقت" اثری به قلم دکتر "محمد علی همایون کاتوزیان"، این امکان را فراهم کرده که این شاعر برجسته، آن طور که باید، شناخته شود.

    سعدی را یکی از بهترین شاعران و نثرنویسان فارسی‌زبان در تمام دوران می‌دانند. او در تمام عمر به خرد و معرفت و حکمت خود شهرت داشت و نقل شده که عمرش به صد سال رسید. او ادیبی آگاه، ناصحی آزاد‌اندیش و عاقل و خاص بود.

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 72
  • اعیان الشیعه، دائرةالمعارفی است در شرح حال امامان شیعه و همه بزرگان شیعه از صدر اسلام تا زمان حیات مؤلف که صحابه، تابعین و اهالی هر فن را شامل می‌شود؛ به گونه‌ای که شرح زندگی راویان، محدثان، قاریان، مفسران، فقیهان، حکیمان، متکلمان، واعظان و شاعران، و همچنین دانشمندان علوم لغت، صرف، نحو، بیان، منطق، ریاضیات، طب و نجوم و حتی پادشاهان و وزیران در آن آمده‌ است.

     

    به نوشته مولف در مقدمه کتاب، شرح حال تمام بزرگان و شخصیت‌های شیعه‌مذهب از صدر اسلام تاکنون، از قبیل صحابه پیغمبر، تابعین، تابعین تابعین، علما، راویان احادیث، محدثان، قرّاء، مفسران، فقها، حکما، متکلمان، منطقیین، ریاضیدانان، نحویین، صرفیین، لغویین، و دانشمندان علم معانی و بیان، نسب‌دانان، پزشکان، شعرا، ادیبان، عرفا، وعاظ، پادشاهان، وزرا، امرا، نویسندگان، قضات و رؤسا اعم از مردان و زنان با ذکر تاریخ تولد و وفات و اخبار و لطیفه‌ها و پارهای از نثر و نظم آنها، در اعیان الشیعه ذکر شده است. چنانکه مولف تصریح کرده، نام‌ها، نام پدران شخصیت‌ها، شهرها و کشورهایشان، به دقت آورده شده است

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 69
  •  

    این کتاب با خلاصه زندگی نامه شیخ مفید آغاز می شود و با آمدن متن اصلی عربی به همراه ترجمه روان فارسی در صفحات روبروی هم، در فصل های مجزا به شرایط شکل گیری واقعه عاشورا می پردازد.

    در مقدمه این کتاب به همراه توضیح کوتاهی درباره مقتل ها، آمده است: کتاب هایی که به نام مقتل الحسین(ع) است، جریان شهادت امام حسین(ع) را گزارش کرده اند. مقتل به کتاب هایی که درباره واقعه کربلا تألیف شده اند، نیز گفته می شود.

    این کتاب با سرفصل هایی همچون؛ «ادله امامت و گوشه ای از فضایل امام حسین(ع)»، «اقدامات امام(ع) پس از مرگ معاویه»، «سبب دعوت و جریان قیام و شهادت امام(ع)» و... آغاز شده و با جریاناتی همچون شهادت مسلم بن عقیل و خروج امام از مکه و تشویف پیامبر اکرم(ص) به ادامه حرکت امام حسن(ع) ادامه می یابد.

    فصل های پایانی این مقتل همچون مقاتل دیگر به رشادت یاران امام حسین(ع) پرداخته و در بیانی صریح و با درنظر گرفتن حقایق این واقعه، در فصلی مجزا گوشه ای از فضایل امام حسین(ع) و ثواب زیارت او و ذکر مصیبت آن حضرت را توضیح می دهد.

    در دیگر فصل های پایانی اسامی شهدای کربلا و اسامی فرزندان امام حسین(ع) آورده شده است.

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 68
  •  

    میزانُ الحِکمَة، دانشنامه حدیثی به کوشش محمد محمدی ری شهری که شامل 564 عنوان، 4260 باب و 23030 حدیث است. این کتاب ناظر به روایات فقهی نیست و حاوی احادیثی است که مضمون اخلاقی یا اجتماعی دارند و یا مرتبط با مسائل فکری و اعتقادی‌اند. مؤلف در تنظیم این اثر از مصادر روایی شیعه و اهل سنت سود جسته و پیش از بیان روایات معصومان در هر موضوع، نخست آیات مربوط به آن را آورده است. ترتیب کتاب بر اساس مدخل‌های عربی و به صورت الفبایی است. 

     

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 78
  •  

    مجموعه «حکایاتی اخلاقی» در چهل موضوع متفاوت است. در این نوشتار داستان‌های کوتاهی با مضامین تربیتی و اخلاقی مانند تقوا و پرهیزگاری، آفات زبان، تغافل و چشم‌پوشی از خطای دیگران، مذمت کذب و دروغ، غیبت و آثار منفی آن، توکل، شرم و حیا، سخن‌چینی، حسادت، فتوت و جوانمردی، ایثار و از خودگذشتگی، امانت‌داری و خیانت در امانت، خوف و رجای الهی، تواضع و تکبر، زهد و پارسایی، سیره علمای ربانی و برخی دیگر از حکایات عبرت‌آموز نقل گردیده است. نویسنده از منظری قرآنی و روایی به بیان این حکایات پرداخته و نتایجی اخلاقی و تربیتی از این حکایات گرفته است.

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 69
  •  

    ✅ نوشتار حاضر دربارة راز خاتمیت رهیافت‌هایی را عرضه کرده و ضمن پاسخگویی به بسیاری از شبهات و پرسش‌های نو در این زمینه تلاش کرده تا مسئله خاتمیت را از زوایای مختلف مورد واکاوی قرار داده و تحلیل نسبتاً جامعی درباره این مسئله ارائه نماید.

     

    ✅ مطالب در هفت بخش تنظیم گردیده است. ادله خاتمیت، شبهات درون دینی و برون دینی خاتمیت و رهیافت‌های سرّ خاتمیت، مطالب سه بخش نخست کتاب را تشکیل داده است. بخش‌هایی از این نوشتار نیز به تحلیل ختم نبوت از رهگذر امامت اختصاص‌یافته است. در بخش‌های یاد شده نخست به بررسی معنای امام و ارائه گزارشی تاریخی از مفهوم و مؤلفه‌های آن به بررسی شرایط و اوصاف امام از جمله علم و عصمت به دلیل ارتباط با مسئله خاتمیت پرداخته شده است. در پایان به بررسی و نقد رویکرد گروهی از روشنفکران معاصر در خصوص جایگاه امامان معصوم(ع) و منافی انگاشتن آن با ختم نبوت پرداخته شده است.

     

    ✅ در ادامه نقش رشد و بلوغ فکری بشر در خاتمیت که به بررسی نسبت خاتمیت و رشد و بلوغ عقلی بشر و نقش آن در خاتمیت پرداخته، و رهیافت‌های موجود درباره نقش رشد و بلوغ فکری بشر در خاتمیت، فرایندهای تثبیت وی در عهد رسول(ص) و سلامت قرآن از تحریف ذکر شده است. از مباحث دیگر نقش امامان معصوم(ع) در خاتمیت است که از مهم‌ترین بخش‌های نوشتار به شمار می‌آید. پایان‌بخش مباحث کتاب موضوع اجتهاد و نقش آن در خاتمیت است که به نیازمندی‌های انسان و ویژگی‌های آن، قوانین اسلامی و ویژگی‌های آن، کیفیت انطباق قوانین اسلامی بر نیازهای ثابت و متغیر انسانی و نقش اجتهاد در این باره و بایسته‌های اجتهاد پرداخته است.

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 67
  •  

    در کتاب تجلیات حکمت معنوی در هنر اسلامی، سیر هنر در تاریخ از دیدگاه عرفانی سرچشمه گرفته از مکتب تشیع مورد بررسی قرار گرفته است و بعد از مروری بر تفکر و تاریخ هنری جهان قبل از اسلام، زمینه های پیدایش هنر اسلامی، اعم از شعر، موسیقی، خط، تذهیب، نقاشی، معماری تحلیل شده است. نگارنده پس از ذکر مباحثی چون "حکمت هنر اسلامی"، "تاریخ هنر اسلامی"، "حقیقت هنر در فرهنگ و تمدن اسلامی" و "صور مختلف هنر اسلامی" خاطرنشان می سازد:

     

    «تفکر دینی سیر از ظاهر به باطن و سیر از باطل به سوی حق است. هنگامی که تفکر، این سیر را از دست داد و از رفتن از ظاهر به سوی باطن بازماند و در میان پندارها حیران شد، آن گاه هنر دینی نیز به فروپاشی روی می کند.

    از این جا حکمت دینی جوهر هنر دینی است و هنگامی که هنر، حکمت خویش را از دست داد، به صورت صرف تبدیل می شود و از عناصر بیگانه متاثر شده و به تدریج راه انحطاط را می پیماید، چنان که این امر در سبک مینیاتور رضا عباسی یا سبک پرتکلف معماری باروک عثمانی جلوه گر است و از این بدتر و نابودکننده تر، نفوذ تکنولوژی امروزی است که هنر اسلامی را به تباهی می کشد و حکمت معنوی در آن را محجوب کرده یا به فراموشی سوق می دهد.»

     

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 64
  •  

    دانش تفسیر از دیرباز به تشویق قرآن کریم، عهده دار تبیین آموزه های عرشی این کتاب الهی بوده است. «تفسیر المیزان» به خامه و قلم مبارک علامه طباطبایی (ره) در امتداد این سنت الهی یک تفسیر نامدار و پر چاذبه شیعی است که فصل نوینی در عرصه تفسیر رقم زده و مورد توجه جامعه اسلامی قرار گرفته است. نویسنده کتاب منزلت بی مانند «المیزان»: بایسته های امروزین تفسیر بر آن است که بار دیگر تقریری از منزلت قرآن و ضرورت تفسیر آن صورت بگیرد و اگر نکته هایی ناگفته مانده یا بازخوانی آن ها مفید به نظر می رسد بیان شود و علاوه بر آن به مرتبت تفسیر قیم المیزان به عنوان یک تفسیر معیار، نظری مدقانه و محققانه صورت بگیرد.و به منظور تعریف و ترویج رویکردها، روش ها و رهیافت های نظری این اثر دوباره به نظر بیاید. البته در کنار آن، نیازها و خلاهایی نیز به نظر مولف رسیده که به مدد معرفی این تفسیر به تعریف و ترسیم آن ها پرداخته است.

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 54
  •  

    ابونصر محمد فارابی (عربی: أبو نصر محمد الفارابی)، معروف در غرب به آلفارابیوس، یک فرد مشهور بود. فیلسوف و فقیه اولیه اسلامی که در زمینه های فلسفه سیاسی، متافیزیک، اخلاق و منطق کتاب های زیادی نوشته است. در سنت فلسفی اسلامی اغلب به پیروی از ارسطو که به «معلم اول» شهرت داشت، «معلم دوم» نامیده می‌شد. او اعتبار دارد که متون اصلی یونانی را در قرون وسطی از طریق تفاسیر و رساله های خود حفظ کرده و بر بسیاری از فیلسوفان برجسته مانند ابن سینا و میمونید تأثیر گذاشته است. او با آثارش در غرب و شرق شهرت یافت. فارابی، فیلسوف بزرگ و متفکّر کم نظیر، در دانش الهی و دانش کشورداری دو کتاب بی مانند دارد: یکی سیاست مدنیّه (همین کتاب) و دیگری سیرت فاضله. وی در این دو اثر، و نیز در کتاب فصول المنتزعه، مسائل مهمی از دانش الهی و چگونگی نظام جواهر جسمانی و پیوستگی و پدید آمدن آن ها نیز جایگاه های انسان و نیروهای او را مشخص کرده است. فارابی بحث وحی را از بحث فلسفه جدا ساخته و همه گونه کشورداری و گرد هم آمدن فاضله و غیر فاضله را تشریح کرده است. مترجم فاضل ضمن به دست دادن ترجمه ای روان به فارسی امروز از این کتاب در پایان هر فصل شرح و تفسیر روشنگری آورده است. کتاب دارای دو گفتار است. گفتار اول در نمایاندن گونه های هستی و جایگاه های آنان در سیزده، فصل و گفتار دوم در گونه های سیاست کشورداری در دوازده فصل.

     

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 63
  •  

    کتاب "مبانی و قلمرو اصل صحت در معاملات" نوشتهٔ عزیزاله فهیمی توسط انتشارات دانشگاه قم منتشر شده است. در این کتاب، اصل صحت در معاملات به عنوان یکی از قواعد اساسی فقهی مورد بررسی قرار می‌گیرد. اصاله الصحه به عنوان یک مفهوم مهم و بنیادی در فقه اسلامی، در زندگی روزمره مردم تأثیرگذار است و در مسائل قضایی نیز به عنوان یک مستند قانونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. قانون مدنی ایران نیز این اصل را به تبع فقه پویای شیعه به عنوان یکی از مبانی اصولی تأیید کرده است.

     

    اصل صحت در معاملات به چندین قسمت تقسیم می‌شود که شامل صحت در فعل غیر، صحت اخلاقی، صحت اعتقادی و صحت در قراردادها می‌شود. این اصول و مبانی اصل صحت در معاملات در موارد مختلفی از جمله معاملات عقودی و ایقاعات بکار می‌رود.

     

    کتاب حاضر به دو بخش تقسیم شده است. بخش نخست به معرفی و تشریح کلیات اصل صحت می‌پردازد و بخش دوم به بررسی قلمرو و کاربردهای اصل صحت در معاملات می‌پردازد. این کتاب به عنوان یک منبع ارزشمند در فهم و استفاده از اصل صحت در معاملات مورد استفاده فقها، اساتید، و قضات محاکم قرار می‌گیرد و به تفهیم بهتر این اصل اساسی در معاملات کمک می‌کند.

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 59
  •  

    معرفی کتاب؛ 

    فلسفه تعلیم و تربیت رایج که نقش رهبری و مهندسی دیگر رشته های علوم تربیتی را بر عهده دارد، در دامن فرهنگ و تمدن غربی زاییده و بالیده و در بنیان ها و ویژگی هایش غربی است. فرهنگ و تمدن اسلامی اگر بخواهد هویت ممتاز خود را حفظ کند و به بالندگی خود ادامه دهد، گریزی از تولید فلسفه تعلیم و تربیت و علوم تربیتی خاص خود ندارد. نخستین گام در این مسیر آن است که فلسفه های شکوفا شده در دامن فرهنگ و تمدن اسلامی و سازگار شده با اقتضائات آن، با رویکرد تعلیم و تربیتی بازخوانی شود.

    کتاب حاضر که جلد اول از مجموعه دو مجلدی فلسفه تعلیم و تربیت مشاء و حاصل بیش از سه سال پژوهش است، گام نخست در تدوین فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی - ایرانی است که با بازخوانی فلسفه مشاء با رویکرد تربیتی و استخراج دلالت های آن، مبانی تعلیم و تربیت مشاء را تدوین و ارائه کرده است. مبانی معرفت شناختی، مابعد الطبیعی، انسان شناختی، اخلاق شناختی، مبانی سیاسی - اجتماعی مشاء و دلالت های آن برای نظریه تعلیم و تربیت محتوای این کتاب را تشکیل می دهد.

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 58
  •  

    معرفی کتاب‌؛ 

    این کتاب کتابی مستند و مفید پیرامون حوادث غمبار کربلا می باشد. نویسنده کتاب، علامه سید عبد الرزاق موسوی مقرم از علمای بزرگ معاصر بوده که برخی از اساتید او عبارتند از: سید محسن حکیم، آقا ضیاء الدین عراقی، سید ابوالحسن اصفهانی، میرزا محمد حسن نائینی، آیت الله خوئی، علامه محمد جواد بلاغی.

    این کتاب با نگاه نقادانه یک فقیه نوشته شده و نویسنده قضایای مختلف را با نگاهی فقهی تحلیل کرده است یکی از مهم ترین نکات در این مقتل، بررسی مسائل تاریخی، کلامی و معرفتی واقعه عاشورا می باشد.

    کتاب مقتل الحسین (ع) مرحوم مقرم بسیار محققانه تالیف شده و گفته های مورخین و محدثین را درباره امام حسین (ع) ذکر کرده، همچنین حادثه کربلا را به خوبی بررسی و اطراف و جوانب نهضت امام حسین (ع) را تحقیق نموده است.

    این کتاب شامل: علل قیام سیدالشهدا (ع)، حرکت امام حسین (ع) از مدینه تا کربلا، حوادث ایام عاشورا و حرکت اهل بیت (ع) از کربلا به کوفه و شام و بازگشت به مدینه منوره و سایر مباحث مرتبط با حادثه عاشورا می باشد.

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 56
  •  

    معرفی کتاب دارالعلم های شیعی اثر محمد کریمی زنجانی اصل

    در آغاز سده چهارم هجری،در پی نفوذ آل بویه در دستگاه خلافت و به قدرت رسیدن شیعیان،برخی از بلندپایگان سیاسی- فرهنگی شیعه ، دارالعلم ها را تأسیس کردند. پژوهش حاضر می کوشد ساختار و نحوه عملکرد این نهادها را بر رسد تا بدین ترتیب، نقش و جایگاه این موسسات علمی - فرهنگی شیعه در جریان نوزایی فرهنگی در جهان اسلام در سده های چهارم و پنجم هجری معلوم شود.

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 57