• بسم الله الرحمن الرحیم

    قُلْ سِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانظُرُوا کَیْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ یُنشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلَی کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ
    بگو: در زمین بگردید و بنگرید خداوند چگونه آفرینش را آغاز کرده است‏؟ سپس خداوند               [به همین‏گونه‏] جهان آخرت را ایجاد می‏کند؛ یقیناً خدا بر هر چیز توانا است‏!


    سوره ی مبارک عنکبوت، آیه ی شریف 20. ترجمه ی آیت الله مکارم شیرازی

     

    استان قزوین به عنوان یکی از غنی ترین استان های ایران از بعد تاریخی ، طبیعی و فرهنگی است که پتانسیل خوبی برای جذب گردشگر دارد. اما یکی از موانع این مهم عدم آگاهی افرادی است که از این استان گذر می کنند یا حتی ساکن آن هستند، لازم به ذکر است که مجموعه های بزرگ و وسیعی وجود دارد که در آن سعی در شناساندن این امر کرده لیکن وسعت این مجموعه ها و دامنه ی کار وسیع آن ها همراه با هزینه های زیاد، آن را به امر تخصصی قزوین شناسی بدل کرده است واز چشم مسافران و هم وطنان عادی بدور می کند؛ ما در این مجموعه تلاش داریم تا به معرفی آثار تاریخی و آثار فرهنگی به صورت اجمالی بپردازیم.آن چه که می تواند سبب تمایز این اثر با آثار قبل خود باشد؛ نخست می توان جامعیت آن در سطح استان سپس معرفی اجمالی با وحدت موضوع و هزینه ی کم تر دانست .

    شیوه کار این مجموعه به صورت کتابخانه ای و با تکیه به منبع کتاب و سایت های رسمی و معتبر اینترنتی است.

    تاریخی- اثر پیش رو مشمل بر  معرفی جاذبه های مذهبی(امامزاده ها، مساجد، مسجد مدرسه ها) بنا های های تاریخی( آب انبار ها، عمارت ها، گرمابه ها، بازار ها و سرا ها، قلعه ها، مقبره ها) است

    فرهنگی- اثر پیش رو مشمل بر  معرفی جاذبه های طبیعی، مناطق نمونه گردشگری، معرفی فرهنگ و آداب و رسوم، معرفی موزه ها است.

    باشد که مقبول درگاه حق تعالی واقع گردد و در رسیدن به هدف مذکور گامی مفید باشد.

    محمد رحمانی- رضا رحمانی

                                                                                                          تابستان 1395

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 6
  • شرایط اقلیمی باعث می­گردد ویژگی­های روحی، نگرش و عادت­های فردی و روانی انسان­ها با هم متفاوت شود و این امر سبب بروز اختلاف در نگرش و چگونگی بیان عواطف مردم آن اقلیم می­گردد؛ که بازتاب مستقیم آن را می­توان در آثار ادبی­ آن­ها دید. شعر هر شاعر نمایندۀ محیط اوست. بنابراین نه تنها طبیعت پیرامون افراد در شعر موثر است بلکه طبیعت درون افراد نیز که به نوعی برگرفته از طبیعت بیرون است در خلق شعر تاثیر گذار است. علی پدرام شاعر خوش طبع و پرآوازۀ تات زبان است که توجه ویژه به اقلیم و طبیعت تاکستان داشته است. ما در این اثر به تاثیرگذاری محیط اقلیمی تاکستان از سه منظر جغرافیایی-طبیعی که شامل:واژگان بومی، صورخیال، آب و هوا و تاثیر فصل­ها؛ فرهنگی اجتماعی مشتمل بر تاثیر دین و مذهب، عشق و عرفان، مراسم­ محلی، زبان و نژاد، آثار باستانی و نقطه نظرات اجتماعی؛ و در بخش اقتصادی به معرفی محصول انگور و انواع آن در اشعار پدرام پرداخته­ایم. این پژوهش در پنج فصل شامل: کلیات، مبانی نظری، شیوۀ پژوهش، تجزیه و تحلیل داده­ها و نتیجه­گیری است.  هدف این پژوهش بررسی تاثیر اقلیم بر اشعار علی پدرام است. جامعۀ مورد مطالعه سه کتاب شعری(ته آبادابی سیادن، سلوم ای پیر و رقص مهتاب) پدرام است. پژوهش پیش­رو به روش تلفیقی(تلفیق مطالعۀ کتاب­خانه­ای و روش میدانی) است. در مجموع می­توان دریافت که علی پدرام از محیط و اقلیم تاکستان تاثیر پذیرفته و این تاثیر پذیری با مطالعۀ آثار ایشان قابل فهم است.

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 6
  • یکی از موارد لازم در پیشرفت هر مجموعه­ای داشتن برنامه­ای است تا با توجه به آن بتوان هدف، ابزار و روش رسیدن به چشم­اندازها را مشخص کرد. آموزش و پرورش نیز از این بین مستثنی نیست. ما در این برنامه در نظر داریم جهت قرب الهی، رشد و ارتقا کیفی، افزایش رضایت مردمی، تکریم ارباب رجوع و ایجاد نظم در خدمات برنامۀ جامعی را ترسیم نماید. هدف این برنامه در سه محور 1-افزایش رضایت عمومی و بالابردن خدمات، 2- ایجاد نظم در سازوکارهای اداری، 3-جلوگیری از هدررفت­ها و بازگشت سود حاصل از آن به خود مدارس است. این برنامه به روش عملیاتی محقق می­شود و روش نگارش آن باتوجه به علوم روز و با بهره­گیر از تجارب ارزنده است. این برنامه به دنبال آن است که در ظرف زمانی 4 ساله به جایگاهی برسد که ضمن کسب حداکثر رضایت و مشارکت مردمی، کم­ترین هدررفت منابع را داشته و بالاترین نظم را در دستگاه­­ها نهادینه کند.

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 5