• کتاب 1984 را جورج اورول در سال 1948 بعد از جنگ جهانی دوم نوشت. این کتاب پیش بینی تحولات تکنولوژیکی در 50 سال آینده بود که به خوبی اورول شرایط آینده را در این کتاب پیش بینی و به تصویر کشیده است.

    در واقع می توان گفت این کتاب سرآغاز بررسیهای علمی در حوزه آینده پژوهی محسوب می شود که با پیش بینی های واقع گرایانه، شرایط پیش رو را تبیین نموده است.

     

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 43
  • این کتاب (مراحل اساسی سیر اندیشه در جامعه شناسی) را با یکی از همکلاسیهایم (که اکنون استاد تمام جامعه شناسی در یکی از دانشگاههای معتبر کشور میباشند) در تابستان سال 1366 خلاصه کردیم که برای شرکت در کنکور کارشناسی ارشد آماده می شدیم و نتیجه هم گرفتیم.

    با خواندن این کتاب بصیرت جالبی نسبت به پیدایش علم جامعه شناسی بدست می آوریم. در واقع نحوه ی تکامل دانش جامعه شناسی به عنوان یکی از شاخه های علمی و جدا شدن آن از فلسفه و افکار اجتماعی در این کتاب به خوبی نشان داده شده است. 

    ضمن اینکه با بررسی افکار بنیانگذاران اولیه جامعه شناسی نظیر مونتسکیو، اگوست کنت، کارل مارکس و توکویل در بخش اول و نیز بررسی آرای دورکیم، پارتو  و ماکس وبر در بخش دوم و ارائه تصویری جامع از زمینه های فکری و اجتماعی زمان اجتماعی این اندیشمندان، و تنظیم مفصل زندگینامه هر یک از آنان؛ تبیین جامعی از تحول اندیشه های متفکران جامعه شناسی ارائه می دهد.

    مطالعه این کتاب به علاقه مندان جامعه شناسی توصیه می شود.

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 123