• کتاب طب روحانی یا رساله در روانشناسی اخلاق ترجمه کتاب الطب الروحانی اثر حکیم محمد بن زکریای رازی است که توسط پرویز اذکائی بازنویسی شده این کتاب توسط انتشارات اهل قلم در سال 1380 در 114 صفحه منتشر شد و قبلا تحت عنوان "بهداشت روانی (طب روحانی‌)" با ترجمه جمعی از استادان حوزه علمیه قم و دانشگاه الزهرا(س‌) منتشر شده است‌. نیمه دوم سده سوم هجری / نهم میلادی که در تاریخ علم رازی نام گرفته است دوره اولیه جنبش نوزایی فرهنگ ایران در بستر تمدن اسلامی به شمار می رود. طب روحانی رازی در مفهوم امروزی همان روانشناسی اخلاق است. رازی در این اثر خود به کتاب اخلاق نفس جالینوس نظر داشته، در اینکه انسان چطور می تواند نفس خود را نیک بگرداند.

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 28
  • روز هشتم مردادماه در تقویم بعنوان روز بزرگداشت شیخ شهاب الدین سهروردی نامگذاری شده است.

    کتاب سهروردی نوشته مسعودعلیا از سری کتابهای موسسه فرهنگی مدرسه برهان است که در 84صفحه به چاپ رسیده است.

    شهاب الدین یحیی بن حبش بن امیرک ابوالفتوح سهروردی ، فیلسوف نامدار ایرانی اهل شهر سهرورد شهرستان خابنده استان زنجان است.

    روحانی شیعه ایرانی بود، که در روز 8 صفر 1327 در یزد به دنیا آمد. وی از نسل شیخ صدوق است پدرش ملا ابوطالب و جد دوم او علامه ملا محمدمهدی کرمانشاهی بود که بر اثر درگیری با فتحعلی شاه قاجار به یزد تبعید شد. محمد صدوقی در 7 سالگی، پدر و در 9 سالگی مادرش را از دست داد و پسرعمویش ملا محمد کرمانشاهی (مدفون در یزد) سرپرستی او را برعهده گرفت که بعدها صدوقی داماد وی شد.

    تحصیلات علوم دینی را در مدرسه عبدالرحیم‌خان یزد آغاز کرد و در سن 21 سالگی برای ادامه تحصیل به اصفهان رفت، اما پس از مدت کوتاهی به دلیل کمبود امکانات و سرمای بی‌سابقه اصفهان، به یزد بازگشت و یکسال بعد در سال 1349 به قم مهاجرت کرد و به تحصیل و بعد از آن تدریس در این شهر پرداخت.

    در تاریخ 10 رمضان 1402 هجری قمری و روز جمعه یازدهم تیرماه 1361 هجری شمسی توسط سازمان مجاهدین خلق ایران ترور شد. وی پس از این حادثه تحت نام «سومین شهید محراب» نیز شناخته می‌شود.

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 6
  • کتاب  «پس از دیدار» جلد پنجم از مجموعه کتابهای «مرزبانان خورشید» نوشته مجید مسعودی است که به منظور معرفی یاران صدیق و وفادار ائمه اطهار در سال 1383توسط انتشارات دلیل ما  در 120صفحه منتشر شده است.

    این کتاب به شرح حال احمد بن اسحاق قمی که از وکلای امام علی النقی، امام محمد تقی و امام حسن عسکری علیه السلام پرداخته و آن را از طریق احادیثی که روایت کرده و یا درباره اش روایت شده به خواننده معرفی می کند. حدیث دیدار با امام عصر علیه السلام و واقعه ای که پس از آن برای او روی می دهد و در سرپل ذهاب رحلت می‌کند، از جمله احادیثی که مقامش را نزد همه معصومین علیه السلام آشکار می سازد.

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 2
  • کتاب از قبیله خوبان جلد اول از مجموعه کتابهای «مرزبانان خورشید»نوشته مجید مسعودی است و  به منظور معرفی یاران صدیق و وفادار ائمه اطهار توسط انتشارات دلیل ما  در 136صفحه منتشر شده است.

    در ابتدای کتاب نحوه ایمان آوردن مردم یمن در زمان رسول خدا شرح داده شده و سپس به معرفی کمیل بن زیاد نخعی که از طایفه نخع که یکی از قبایل معروف یمن میباشد می پردازد. کوچ بسیاری از مردم یمن به مدینه برای پیوستن به پیامبر و خاندانش و اینکه هنگام ورود به مدینه با چه مسائلی روبرو می شوند در برگیرنده نکات مهمی از وقایع پس از رحلت رسول اکرم است.

    در فصل دوم این کتاب ماندن کمیل در کنار علی علیه السلام و شرکت در جنگهای جمل، صفین و نهروان و آموختن درس های بسیاری در آن روزگاران تا بتواند با معرفت بیشتر و متعالی تر در کنار امام حسن(ع) و امام حسین (ع) روزگار بگذراند.

    کمیل بن زیاد نخعی هنگام قیام امام حسین علیه السلام در زندان بوده و از این جهت نتوانسته در صحرای کربلا شرکت جوید. در زمان امام چهارم علیه السلام با حیله و نیرنگ از سوی حجاج بن یوسف ثقفی، به ناچار تسلیم شده و در سن 90 سالگی سر از پیکر مبارکش جدا می گردد و بدین‌سان با قطره قطره خونش، این سخن را از مولایش یادآور می‌شود: «هر کس ما اهل بیت بیت را دوست بدارد باید خود را آماده بلا کند.

     یکی از مزایای این کتاب می توان به وصیت علی(ع) به کمیل با متن عربی و ترجمه در آخر کتاب اشاره کرد.

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 5
  • کتاب  «آن که گفت آری» جلد چهارم از مجموعه کتابهای «مرزبانان خورشید»نوشته مجید مسعودی است که به منظور معرفی یاران صدیق و وفادار ائمه اطهار در سال 1383توسط انتشارات دلیل ما  در 136صفحه منتشر شده است.

    کتاب «آن که گفت آری» زندگی عموی بزرگوار پیامبر صلی الله علیه السلام به قلمی تازه و بدیع است و همچنین بعدی از ابعاد روحی معنوی و خلقتی آن بزرگوار را بیان می کند که تاکنون به این صورت تحلیل علمی نگشته است

    و این بعد همان آری گفتن حمزه به ولایت مطلقه امیرالمومنین علیه السلام است و بیعتی خصوصی با پیامبر بر سر اعتلای این ولایت که پیش از غزوه بدر و احد روی می‌دهد حمزه در این کتاب به گونه‌ای معرفی شده که خواننده پس از اتمام آن دیگر آن حضرت را فردی نمی داند که بر اثر تعصب خویشاوندی نسبت به برادر زاده اش اسلام آورده باشد یا اینکه تنها افتخارش را جنگیدن و شهادت در دامنه کوه احد نمی‌داند بلکه او را یکی از اقرار کنندگان واقعی و صادق مصاحبه پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و ولایت مطلقه امیرالمومنین فاطمه زهرا و ائمه معصومین علیه السلام می داند.

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 2
  • کتاب «سه رفیق» جلد دوم از مجموعه کتابهای «مرزبانان خورشید»نوشته مجید مسعودی است که به منظور معرفی یاران صدیق و وفادار ائمه اطهار در سال 1383توسط انتشارات دلیل ما  در 132صفحه منتشر شده است.

    کتاب سه رفیق قصه سه رفیق از دوستداران خاندان نبوت است.

    در فصل اول کتاب در یک صحنه دو نفر از آنها یعنی حبیب و میثم چگونگی به شهادت رسیدن یکدیگر را به هم خبر می دهند و سپس سومین رفیق یعنی رشید هجری که در دقایقی پس از آن دو از بازاری در کوفه می رسد سخن میثم را درباره شهادت حبیب تکمیل می‌کند. مردمی که این حرف‌ها را می شنوند میخندند و آنها را دیوانه می پندارند.

    اما درسه فصل جداگانه از این کتاب، که زندگی هر یک به طور مستقل به نگارش در می آید آن سخنان تایید می شود سپس در عین حالی که از هم جدا هستند و هر یک به صورت حادثه مستقل می باشند ولی هم از نظر تاریخی و هم از نظر ارتقای معنوی هر سه رفیق ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند.

    علاوه بر این در هر بزنگاهی و مناسبتی نکات مهمی از معارف اهل بیت علیه السلام مطرح شده که بار معنوی کتاب و شناخت هرچه بیشتر این سه رفیق را افزون نموده است.

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 6
  • لبخند انار مجموعه داستانی از آثار داستانی هوشنگ مرادی کرمانی است که در سال 1378 برای نخستین بار چاپ شده‌است و تا سال 1397 به چاپ شانزدهم رسیده‌است. این کتاب توسط انتشارات معین منتشر شده‌است و شامل 16 داستان کوتاه است.

    داستان «لبخند انار» براساس خاطرات گروهی افراد میان سال از دوران تحصیل در مدرسه به رشته تحریر درآمده است. افردا این جمع که از دکتر، مهندس، نویسنده، شاعر، بازرگان، محقق، هنرمند و سایر مشاغل تشکیل شده، سال‌ها پیش دانش آموز مدرسه «تلاش» بوده‌اند و اینک برآنند تا از خدمات آقای دباغ - مدیر مدرسه - تجلیل کنند. در این مراسم هر یک از حاضران خاطره ای از مرحوم دباغ نقل می‌کنند. نحوه تهیه ترکه‌های انار و تازه نگه داشتن آنها، نقش تربیتی و تاثیرگذار کتک‌های آقای دباغ وجه شبه تمام این خاطرات است.

    لبخند انار؛ گوشواره؛6 تا موز؛ لانه؛ پروانه؛ بازار؛ نخ؛ تک درخت؛ بچه‌های ایران؛ شعر تازه؛ یادگار سفر؛  زادگاه؛ میوه؛ مادر؛ هسته ی آلبالو و پیام عنوان داستانهای این مجموعه است.

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 6
  • کتاب «بازی نمایشی» یا «بازی+نمایش» نوشته ناهید مهدوی اصل توسط انتشارات بازی قصه ها در سال 1394 در 36صفحه منتشر شده است و در بر دارنده ی 9 بازی است که نویسنده با مشخص کردن فضا، محیط و شخصیت ها، این بازی ها را به سبک نمایشنامه نوشته تا بچه ها با همراهی هم بتوانند آنها را بازی کنند و به نمایش در آورند. انجام این فعالیت برای کودکان فرصتی است تا با هم مشارکت کنند و در جریان یک کار گروهی قرار بگیرند و توانایی ارتباط اجتماعی شان را بالا ببرند.  از دیگر مسائلی که در بازی نهفته است قرار گرفتن در جریان زندگی است چرا که نمایش تقلیدی از ماجراهای زندگی انسان هاست. در این کتاب بازیهای با عناوینی همچون پهلوان بازی، باب صفر، گرگم به هوا، باجی باجی جون، آسیاب بچرخ، گندم گل گندم، بزک نمیتونه راه برود، مرغ زرد پا کوتاه به صورت نمایشی نوشته شده است. این بازیها جزء بازی های سنتی ایرانی می باشد که با پییشرفت تکنولوژی و روی کار آمدن بازیهای کامپیوتری به دست فراموشی سپرده شده و کمتر کسی آنها را به یاد می آورد اما نویسنده در تلاش است تا با ارائه ی چگونگی این بازیها در کتاب های نمایشی نسل جدید را با آنها آشنا سازد و شور و هیجان را به دنیای کودکی آنها هدیه کند.

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 2
  • تی تی نار نوشته افسانه شعبان نژاد داستان بلندی است برای مخاطب گروه سنی ب یا پیش دبستانی که درباره ی دختری است که هر دو پایش در تصادف شکسته شده و با خرس اسباب بازی اش ارتباط احساسی برقرار می کند و...
    این کتاب در سال 96 توسط انتشارات لوپه تو در 40صفحه منتشر شده است.

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 2
  • دری و دوست راست راستکی اش نوشته ابی هنلن در سال 94توسط نشر پرتقال برای گروه سنی 7تا12سال منتشر شده است. "دری" وروجک دیگه شیش سالش شده و بالاخره داره میره مدرسه! اما هنوزم دلش میخواد با "مری" و بقیه دوست‌های هیولاییش توی خونه بمونه و بازی کنه، از طرفی دوست داره توی مدرسه دوست راست‌راستکی پیدا کنه. اما دوستِ راست‌راستکی چه‌جوریه!؟ اونم مث هیولاهاست؟ لباس پف‌پفی می‌پوشه؟ دندوناش افتادن؟ روی سرش تاج داره؟ اگه دوست راست‌راستکی توی یه قلعه زندگی کنه و یه اژدها هم داشته باشه همه چی عااااالی میشه!
    مدرسه ها شروع می‌شه و داستان‌ بامزه‌ی دری و دوست‌هاش هم شروع می‌شه! دوست‌های هیولایی و دوست‌های راست‌راستکی!

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 10
  • کتاب یک روز دلگیر ابری نوشته تکین حمزه لو تابستان 98 توسط انتشارات شادان در 321صفحه منتشر شده است. این رمان، روایت لحظه حساسی از آزمونِ عشق است. یکی از دو نفر بر سرِ یک اتفاقِ به ظاهر ساده، در آزمونِ بی‏‌رحمِ زندگی قرار می‏‌گیرد. حال می‏‌باید انتخاب کند: یا ایمان به نفر مقابل، یا توسل به ساده‏‌ترین راه و فراموشی هر آنچه بوده است... همان‏گونه که دیگران می‏‌پسندند. هنرِ قصه‏‌گوی ما، قرار دادنِ مخاطبِ خود در موقعیت‏‌هاست؛ موقعیت‏‌هایی ویژه اما امکانپذیر: فکر کردن به آنچه ممکن است برای هر شخصی رخ دهد و عکس‏‌العملی که هر کس می‏‌تواند داشته باشد. این یعنی نگاه به گوشه‏‌هایی از جامعه که گاهی می‏‌خواهیم نادیده‏‌اش بگیریم ولی انگار نمی‏‌شود. مگر می‏‌توان که آن بزنگاه‏‌های زندگی را نادیده گرفت. لااقل برای آن که اهل انصاف است امکانپذیر نیست...

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 8
  • معرفی کتاب
    کتاب «پژوهشی در شعر کودک» از منوچهر علی‌پور در چند بخش، شعر کودک را به صورت همه‌جانبه بررسی می‌کند و در مورد ویژگی‌های آن با خوانندگان خود به گفتگو می نشیند. در بخش اول و دوم خوانندگان با تعریف های موسیقی و انواع آن در شعر کودک آشنا می شوند.
    «موسیقی بیرونی در شعر کودک»، «موسیقی کناری» «موسیقی درونی» و «موسیقی معنوی» از جمله مباحث مطرح شده در این فصل هستند. «صور خیال و بنیاد آن در شعر کودک» موضوع بخش سوم این کتاب است. در بخش چهارم نیز در مورد «نقش زبان در ساختار شعر کودک» و موضوعاتی چون سادگی زبان، امروزی بودن زبان و نارسایی‌های زبانی صحبت می‌شود. «گذری در قالب‌های شعر کودک» و «اشاره‌ای بر مهمترین ویژگی‌های شعر کودک» هم عنوان بخش‌های پایانی این کتاب هستند. کتاب «پژوهشی در شعر کودک» در 212 صفحه توسط نشر تیرگان در سال 1395 به هشتمین چاپ خود رسیده است.

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 3
  • معرفی کتاب
    یلدا قدمتی به درازای تاریخ این مرز و بوم کهن دارد و تنها یک شب نشینی نیست و راز و رمزهای بسیاری در آن نهفته است رازهایی که پژوهشگران سعی در پرده برداشتن از آنها داشته و دارند. علی بلوکباشی مردم‌شناس پیشکسوت این بار در کتابی با عنوان «شب یلدا» روایتگر داستان ها، اسطوره ها و آیین های این جشن ملی شده و هر آنچه را که باید از یلدای کهن سال بدانیم در اختیارمان قرار داده است.
    «شب یلدا» نوشته علی بلوکباشی یکی از کتاب‌های مجموعه از ایران چه می دانم؟ است که توسط دفتر پژوهشهای فرهنگی منتشر شده است. این اثر مردم‌شناسی در 110 صفحه و شمارگان یک هزار نسخه منتشر شده است. بلوکباشی در مقدمه اثر خود می‌نویسد ایرانیان و همه مردم سرزمین هایی که در حوزه فرهنگ ایرانی زندگی می‌کنند شب آغاز فصل زمستان را در یک دور فصلی از دور کیهانی طبیعت در زمان گردش فصل پاییز به فصل زمستان جشنی گرفته و می گیرند. نقش و تاثیر این برگشت طبیعی در حیات اجتماعی و اقتصادی مردم با واکنش های گوناگون به صورت رفتارهایی آیینی_نمادین بازنمایانده می‌شوند. در این رفتارهای آیینی شب آغاز فصل زمستان که به اصطلاح آن را «شب چله» و «شب یلدا» می نامند به شیوه‌های رمزگونه همراه با نمودهایی که ناظر بر تداوم زندگی در کل جامعه از جلوه می نماید.

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 16
  • کتاب مباهله نوشته مهدی وحیدی صدر و بازنویسی سیدمصطفی موسوی گرمارودی ویژه نوجوانان توسط انتشارات تاسوعا در 24صفحه منتشر شده است.

    در این کتاب 11 داستان از زندگانی و معجزات پیامبر اسلام محمدمصطفی(ص) مناسب نوجوانان آورده شده است و اولین داستان این کتاب به مباهله میان پیامبر و مسیحیان شهر نجران اختصاص دارد، مُباهَلَه، درخواست لعن و نفرین الهی برای اثبات حقانیت است و بین دو طرفی رخ می‌دهد که هر کدام ادعای حقانیت دارند. مباهله، سوءقصد، وای بر کم فروشان، مال اندوزی، درخت خرما، غیبت و تهمت، چشم چرانی، آیه دوستی، اجازه ورود، دعای مستجاب و پیشوای رستگاران عنوان داستانهای این کتاب است.

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 3
  • عباسیان با کینه‌توزی و دشمنی علیه اهل بیت علیهم‌السلام، عرصه را هر روز بر آنان تنگ‌تر کرده و با تحت مراقبت‌قراردادن، تبعید و زندانی کردن ائمه تلاش کردند علاقمندان به آنان را از دریای بی‌کران وجود مبارکشان دور نگاه دارند.

    امام هادی علیه‌السلام در دوران 33 سالۀ امامتش تلاش‌های فراوان و مبارزات طاقت فرسایی در عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی انجام داده اند. این کتاب پژوهشی در زندگانی و سیرۀ امام هادی علیه‌السلام است و در هفت فصل نوشته شده است.

    فصل اول با عنوان «روزنه‌ای به‌سوی آفتاب» به ولادت، شهادت، القاب، خانواده و زندگی حضرت می‌پردازد. «ویژگی‌های اخلاقی» عنوان فصل دوم کتاب است که خصوصیت‌های گوناگون امام مانند عبادت، دانش، مهربانی، بردباری و... را شرح می‌دهد. فصل سوم «مبارزات فرهنگی امام هادی (علیه‌السلام)» نام دارد که از مبارزه با گروه‌های منحرف عقیدتی تا بسترسازی فرهنگ انتظار را شامل می‌شود. نام فصل بعدی «مبارزات سیاسی امام هادی (علیه‌السلام)» نام دارد که ضمن تشریح اوضاع سیاسی اجتماعی عصر حضرت (مانند اوضاع داخلی دولت عباسی و پیدایش نهضت علویان)، شیوه‌های مبارزاتی حضرت را در زیرسؤال‌بردن مشروعیت حکومت عباسیان، مبارزه با فقیهان درباری، نفوذ عاطفی در برخی درباریان و تقویت پایگاه‌های مردمی بیان می‌کند. در فصل پنجم که «تبعید امام هادی (علیه‌السلام)» است به چالش‌های فراروی عباسیان، تبعید امام، واکنش مردم، توطئه‌ها علیه حضرت، قتل متوکل و... پرداخته شده است. «شهادت امام هادی (علیه‌السلام)» عنوان فصل ششم کتاب است که به موضوعات مختلفی ازجمله جنایت عباسیان در شهادت حضرت، بازتاب شهادت امام، مراسم تشییع و خاک‌سپاری و زیارت‌نامۀ امام هادی می‌پردازد. در فصل پایانی کتاب که «گلبرگی از آفتاب» نام‌گذاری شده است گزیده‌ای از سخنان و سیره و کرامات حضرت مانند جایگاه اطاعت از خدا، انتقادپذیری، برداشت نیکو از نعمت‌ها، عزم و اراده، نتیجۀ صلۀ رحم، خیرخواهی، پیش‌گویی و... آمده است.

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 6