• مفهوم فضای مجازی نخستین مرتبه در سال 1980 میلادی شکل گرفت و استفاده از آن، در سال 1990، رایج شد. در این دوره، استفاده از اینترنت، شبکه و مخابرات دیجیتال سریعاً در حال رشد بود و لفظ «فضای­مجازی» می‌توانست بسیاری از ایده‌ها و پدیده‌های نوظهور را مستقیم و غیر مستقیم، نمایندگی کند.

    تکنولوژی با سرعت چشمگیری در حال توسعه و پیشرفت است اما در سوی مقابل، سرعت همگام­سازی صنایع با آن، بخصوص در کشورهای در حال توسعه، بسیار پایین­تر بوده و معمولاً در اثر بحران، حادثه یا اتفاقی خاص، صنایع یا کسب و کارهای ایرانی، تصمیم به همگام­سازی می­گیرند اما کما­فی­السابق، به شیوه سعی و خطا، مبتنی بر تصمیمات آنی و برنامه­ریزی نشده!

    در این جلد از مجموعه دستیار مدیرعامل، تلاش دارم تا با معرفی برخی بسترهای موجود در اینترنت، قابلیت­ها، الگوریتم­ها، نقاط قوت و ضعف، به مدیران ارشد کمک کنم تا در زمان تصمیم­گیری، اطلاعات حداقلی را در اختیار داشته باشند و با نگاهی باز، تصمیم به فعالیت در حوزه فضای مجازی بگیرند.

    این حوزه، همانطور که می­تواند پولساز باشد، یکی از مراکز هدر رفت سرمایه و انرژی نیز خواهد بود.

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 1
  •  Management Information Systems

    مدیریت سیستم های اطلاعاتی، درواقع کاربرد تکنولوژی اطلاعات در پشتیبانی از کسب و کار است، چرا که کسب و کار، روز به روز متحول می‌گردد و در این میان همواره افرادی با قدرت تحلیل بالا، زاویه­ی دید و پیشینه­ی موفق مورد نیاز هستند تا فرآیندهای کسب و کار را بارورتر کنند. به منظور برنامه‌ریزی و توسعه یک سیستم اطلاعاتی که پاسخگوی نیازمندی‌ های کاربران باشد، یک متخصص سیستم­های اطلاعاتی، بایستی با ساختار سازمانی، اهداف تجاری، عملیات بازرگانی (شامل پروسه­های کاری و چرخش اطلاعات میان فرآیندها) و با چگونگی برقراری ارتباط مؤثر با کاربران آشنا بوده و بداند چگونه سیستمی طراحی کند که فعالیت­های کاربر را تحت پوشش قرار دهد. همچنین متخصصین این حوزه، بایستی همواره در زمینه تکنولوژی‌های اطلاعاتی به‌روز بوده و صاحب توانمندی­های پایه‌ای تکنیکی باشد تا بتوانند در انتخاب تکنولوژی مناسب در جهت پیاده‌سازی سیستم کامپیوتری مورد نیاز تصمیم بگیرند.

    در این کتاب، تلاش شده تا با زبان ساده، از اهمیت، کاربرد و جایگاه سیستم­های اطلاعاتی مدیریت در سازمان، برای مدیران ارشد و سایر علاقمندان، صحبت کنم.


    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 1
  • وارن بافت، از بزرگ­ترین سرمایه­داران آمریکا، در یکی از سخنرانی­هایش به جمله­ای طلایی اشاره می­کند و می­گوید:

    "هیچ گاه فکر نکنید که کار کردن می­تواند شما را سرمایه­دار کند؛ این مدیریت مالی است که شما را به ثروت می­رساند."

    همه­ی ما انسان­ها با توجه به توانایی­های مختلفی که داریم، در برهه­های مختلف زندگی خودمان، به کسب درآمد به شیوه­های گوناگون می­پردازیم، اما مشکلی که تقریباً تمام آدمیان حداقل یکبار در زندگیشان با آن مواجه می شوند، بحث مدیریت مالی است. در این کتاب ضمن پرداختن به مفاهیم نظام مالی، کاربرد آن در سازمان و زندگی شخصی را مورد بررسی قرار خواهیم داد تا مدیران عامل، بتوانند در گزارش­نویسی­های سازمان خود، اعمال نفوذ، بازبینی و کنترل بیشتر داشته باشند.

    مدیریت مالی نیز مانند سایر مفاهیم مدیریت، تغییر و تحولی از سبک سنتی به مدرن داشته که نیازمند آموزش و تخصص خاص خود می­باشد. امید است این مجموعه، بتواند در آشنایی با مفاهیم نظام مالی، گام مؤثری برداشته باشد.

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 2
  • از قدیم­الایام و با شکل­گیری جوامع (فارغ از سنتی یا مدرن بودن آن)، حتّی آن هنگام که انسان­های نخستین، قرار بود برای شکار تشکیل تیم بدهند، چالش و معضلی به نام منابع انسانی وجود داشت. غالب انسان­های نخستین، شجاع، قوی و با شهامت بودند اما در این میان، افرادی حضور داشتند که با ضعف یا ترس خود، مانع حرکت تیم شده و به ناچار حذف می­شدند.

    پس از انقلاب صنعتی نیز، این مشکل بصورت سیستماتیک پدید آمد و از همان ابتدایی­ترین روزهای تغییرات و شکل­گیری صنعت، معضلی به نام «چالش منابع انسانی و کارفرما»، پدید آمد که به سرعت، مانند یک بیماری مسری، دنیا را فراگرفت.

    در این کتاب، ضمن پرداختن به مفاهیم بنیادین، درخصوص تیپ­شناسی شخصیت، جذب، نگهداشت، اخراج و توانایی­های مورد انتظار مدیران برای کاهش چالش­های منابع انسانی در کسب و کار ایرانی، صحبت خواهد شد که بخشی از آن، تجارب شخصی من در محیط کار به عنوان "مدیرکارخانه" یا "مشاور مدیریت" بوده است و قیاس این تجربیات با اصول مدیریت، خالی از لطف نیست؛ بخصوص برای مدیرانی که عقیده دارند مفاهیم مدیریت، کاربردی در ایران ندارد.

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 1
  • سازمان، موجودی زنده است. همانند سایر موجودات زنده، سازمان نیز دارای زیرسیستم­های فعال، راه­های مراودات داخلی (رگ و پی)، سیستم اعصاب مرکزی (سیستم­های اطلاعاتی)، قلب تپنده و مغز متفکر است. هر اندازه سازمان بزرگ­تر می­شود، اجزا و زیرسیستم­های آن پیچیده­تر و گسترده­تر خواهند شد.

    بسیاری از افراد طراحی سازمان را با ساختار سازمان برابر می‌دانند؛ واژه‌هایی مانند «سلسله مراتب عمودی» و «مسطح یا افقی» هم برای توصیف طراحی سازمان به کار می‌روند و هم برای ساختار سازمان. در واقع طراحی سازمان چیزی بیش از احاطه کردن ساختار است.

    طراحی سازمان، فرآیند هم‌تراز کردن ساختار سازمان، با مأموریت آن است. به این معنا که به رابطه‌ی پیچیده‌ی بین مأموریت‌ها، گردش کار، مسئولیت و اختیار نگاه می‌کند و مطمئن می‌شود که همه‌ی این­ها از اهداف کسب ‌و کار حمایت می‌کنند.

    در جلد قبلی، نحوه تعیین هدف و برنامه را آموزش داده و این قسمت از «پکیج دستیار مدیرعامل»، به طراحی ساختار مطابق با مأموریت سازمان، اختصاص یافته است.

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 1
  • از روزگاران قدیم که پادشاهان و حُکام، برای توسعه­ی سرزمین تحت حکومت خویش، یا به هر بهانه­ی دیگری، دست به لشکرکشی و تدارک جنگ می­زدند، پیش از هرگونه اقدام یا حمله، فرماندهان و مغزان متفکر حاکمیت، دور هم نشسته، فکر می­کردند و طرحی مناسب برای حمله تدوین و در خصوص اثرات، تبعات و واکنش­های احتمالی دشمن به آن، همفکری و هم­اندیشی می­کردند.

    این طرح و برنامه، شامل آرایش نظامی، تعداد لشکریان مورد نیاز، گروه­بندی، ادوات و نحوه فرماندهی میدان بود که بدیهی است، هرچقدر طرحی جامع­تر، حرفه­ای و تخصصی­تر شکل می­گرفت، تبدیل به مزیت رقابتی شده و احتمال پیروزی را افزایش می­داد.

    پس از مدتی که مفهوم "مدیریت" پدید آمد، صاحبان اندیشه از همین متد قدیمی بهره­ گرفته و برای پیشرفت و کسب مزیت رقابتی در صنعت/خدمات، همین اتاق فکر را تشکیل داده و نتیجه­ی خروجی را تحت عنوان برنامه­ریزی استراتژیک، منتشر و در آن تاکتیک­های لازم را نیز، پیش­بینی و می­گنجاندند. در این کتاب، شیوه­ای آسان، شفاف و علمی برای تدوین برنامه­ریزی استراتژیک آموزش داده شده است.

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 1
  • در کسب و کارهای ایرانی (بخش خصوصی)، سرمایه­داران معمولاً ترجیح می­دهند تا خودشان مدیر باشند و همه چیز را تحت کنترل خود بگیرند. این شیوه، در آغاز انقلاب صنعتی مرسوم بود که نتیجه­ی آن، انقلاب کارگری ناشی از نارضایتی و حاکمیت قوانین ضد نظام برده­داری بود.

    یکی از ویژگی­های مشترک در میان "نسل ایرانی"، این است که تقریباً تمام مردم، عقیده دارند می­توانند مدیری لایق، کاربلد و موفق باشند، فقط زمینه­اش مهیا نشده!

    همین ویژگی، در میان مدیران نیز به چشم خورده و تقریباً با هر مدیرارشدی که صحبت می­کنم، این احساس را دارد که یک "پیتر دراکر" و "ادواردز دمینگ" نهفته در وجود خویش دارد و تمام تلاشش بر این است تا بقیه بفهماند، از دل کتاب و مقاله مدیریتی، چیزی بیرون نمی­آید، بلکه این تجارب ارزنده هست که نجات بخش سازمان خواهد بود. این تجارب ارزنده از کجا حاصل می­شود؟ سعی و خطا! به چه بهایی حاصل می­شود؟ از دست دادن زمان و هدر رفت منابع. آخر سر نیز، می­بینیم که آنچه حاصل شده، سال­ها قبل در کتابی نوشته شده بود!

    لطفاً مدیرعامل باشید، روی همین نکات تمرکز دارد.

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 1
  • ترمینولوژی، واژه یا اصطلاح شناسی در یک حوزه تخصصی است که به عنوان یک مرجع در آن حوزه، استفاده می­شود تا از پراکندگی نظرات، برداشت­های شخصی از مفاهیم مشترک و سوء تفاهمات حاصل، تا حد امکان، جلوگیری نماید. از آنجایی که در کشور عزیزمان ایران، یک باور عمومی و حاکم به نام "من ذاتاً مدیر هستم" وجود دارد که ترکیب قدرتمند آن با اعتقاد راسخ به "همه چیز دانی"، سبب ایجاد آشوب و عقب افتادگی در کسب و کارها شده، تلاش نمودم با تهیه یک مرجع جیبی واژه شناسی، به عنوان بخشی از یک پروژه بزرگتر به نام "دستیار مدیرعامل"، از طریق گسترش آگاهی، مانع برداشت­های شخصی و بعضاً عامدانه از واژه­ها، اصطلاحات و مفاهیم مدیریت در محیط کار یا حتی زندگی شخصی افراد شوم. از آنجایی که تا کنون، مشابه این کتاب با این محتوا را در بازار ایران نیافته و به نوعی، بنیان­گذار آن هستم، از مخاطبین عزیز خواهشمندم، نظرات، انتقادات و پیشنهادات خویش را، به صندوق الکترونیک بنده، ارسال فرمایند تا در ویرایش­ های بعدی، به نام این عزیزان، ثبت و نشر گردد.


    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 2